Mijn groene pak

Frans Kurstjens
In het begin lijkt het net vakantie. het is warm, er is zand en er is een camping. Maar dan vallen de eerste bommen. Langzaam maar zeker sijpelt het besef door: dit is oorlog.

Mijn groene pak is een onthullende en ongepolijste weergave in woord en beeld van de oorlogservaringen van Frans Kurstjens. Frans was actief in Afghanistan als humanistisch raadsman en fotograaf. Hij maakte foto's op momenten en plekken waar normaal geen fotograaf zou komen. Tijdens en na de missies komt hij in een web van morele vragen, herinneringen en zelfbedrog terecht. Lange tijd denkt men dat Frans aan pass lijdt, tot hij hoort over moral injury. Hij herkent alle symptomen.

Mijn groene pak is niet alleen herkenbaar voor oud-militairen en hun naasten. De vragen die Frans stelt, zijn universeel en interessant voor eenieder die zich bewust is van zijn eigen rol in een groter geheel.

Is Mijn groene pak het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Mijn groene pak