Mijn vriendschap met Jezus

Mijn vriendschap

met Jezus

'Ik gooi de asbak naar zijn hoofd en raak hem precies, KNAL, op zijn achterhoofd. Hij grijpt naar zijn hoofd maar blijft staan.'

Wat doe je als op een late zaterdagavond Jezus opduikt in je appartement? Nikolaj twijfelt geen moment. Hij gooit een asbak naar zijn hoofd.

Een rauw en intens Deens debuut over liefde, schuld en verlossing

Nikolaj en S¿s zijn de kinderen van popicoon Grith Okholm en postbode Allan. Als hun ouders omkomen bij een motorongeluk blijven ze achter in een ongezonde symbiotische relatie. Nikolajs leven raakt in een negatieve spiraal van geweld en zelfdestructie. Hij slaat alles en iedereen die op zijn pad komt kapot. Tien jaar lang probeert zijn oudere zus hem te beschermen tegen zijn zelfhaat, vergeefs.

Dan verschijnt een man met een baard en sandalen, die van Nikolaj een beter mens wil maken. Het is het begin van een bizarre tocht van Kopenhagen naar West-Jutland. Een reis vol schuld, schaamte, popmuziek, seks en rare Jutlanders.

Mijn vriendschap met Jezus is een bijzondere mix van een tragedie, een religieus drama over schuld en verlossing, en een zwarte komedie over een vreemde groep vrienden. Absurde, kleurrijke en soms hilarische anekdotes worden in hoog tempo afgewisseld met ernstige, realistische passages. Husum slaagt erin de lezer hard te laten lachen om de meest tragische dingen. Een originele, doorvoelde roman van een veelbelovend jong talent.

Het meest besproken debuut

van de Buchmesse

De pers over Mijn vriendschap met Jezus:

'Een overrompelend debuut, waarin het rauwe realisme op een bijzondere manier verenigd wordt met fantastische elementen en het grote vertrouwen in de kracht van liefde.' Ekstra Bladet

'Een buitengewoon goed geschreven, spannende en experimentele roman waar de energie vanaf spat. [Een boek] vol met geweld, angst, twijfel en de wil een beter mens te worden.' Weekendavisen

'Humoristisch, invoelbaar en bruisend. […] Hij slaagt erin het burleske en serieuze te mixen tot een explosieve cocktail.' Sentura

'Husum heeft een meeslepende roman geschreven over een rotjoch dat Jezus ontmoet en verlost wordt. Ik ben ervan overtuigd dat het een groot publiek zal trekken en het maakt een zeer goede kans de debuutprijs van dit jaar te winnen.' Information

Is Mijn vriendschap met Jezus het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Mijn vriendschap met Jezus