Rembrandt en de bijbel

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Rembrandt maakte bijna 80 etsen naar bijbelse verhalen en figuren. Dit boek laat al deze etsen zien, zodat Rembrandts artistieke ontwikkeling op dit terrein goed te volgen is. Voor zijn allereerste etsen uit 1626, tot een van zijn laatst gemaakte etsen uit 1659 koos Rembrandt bijbelse onderwerpen. Bij een groot aantal etsen wordt ingegaan op de unieke wijze waarop Rembrandt de bijbelse verhalen verbeeldt. Hij zocht naar de essentie van een verhaal en probeerde de menselijke achtergrond en de emoties van de figuren voelbaar en zichtbaar te maken. Met zijn grafische bijbelse werk trad hij in het spoor van beroemde voorgangers als Lucas van Leyden en Albrecht D rer. Hij was met hun werk vertrouwd en wilde daarmee wedijveren. Rembrandts interpretaties van de bijbelse verhalen zijn echter volstrekt uniek en origineel. Hij onderscheidt zich bovenal door het moment in het verhaal dat hij afbeeldt en de grote zeggingskracht van zijn personen. Al eeuwen weet zijn werk hiermee te ontroeren. Het boek bevat een uitgebreid essay van de Rembrandt-deskunkundige Christian Tumpel.
Uitgeverij WBOOKS

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker