Van vader op zoon

Van vader op zoon

Een onthullende familiekroniek van Frederik Heemskerk over zijn beroemde overgrootvader en grootvader, die allebei premier van Nederland waren, maar ook over zijn eigen vader, die op tragische wijze aan zijn einde kwam.

In de negentiende en twintigste eeuw speelden Jan Heemskerk Azn. (1818-1897) en diens zoon Theodoor (1852-1932) een grote rol in de landspolitiek. Ze bekleedden allebei het hoge ambt van premier van Nederland. De conservatief Jan Azn. slaagde erin het land een grondwetsherziening te bezorgen en zijn antirevolutionaire zoon Theodoor was de aanvoerder van het langstzittende kabinet in de geschiedenis.
Maar de publieke lauweren die door deze twee BN’ers werden geoogst, droegen niet bij aan het welzijn van de generatie die zou volgen. Theodoors kinderen – onder wie Frits, de vader van de schrijver – kwamen in hun jeugd liefde en aandacht tekort. Drie van hen leden in hun latere leven aan ongeneeslijke depressies, in het geval van Frits met fatale afloop.
Op basis van uniek bronnenmateriaal en een uitstekend geheugen voor persoonlijke details brengt Frederik Heemskerk de geschiedenis van zijn voorouders tot leven, met een open oog voor hun kwaliteiten en tekortkomingen.

Frederik Heemskerk (1939) was advocaat, officier van justitie en strafrechter bij het gerechtshof in Den Haag. In 2015 verscheen van zijn hand Dossier Willem Mengelberg: De geschiedenis van een zuiveringszaak.
Geschiedenis & Politiek
Boom