Verdwenen paradijs

Verdwenen paradijs

Robert Speijer verhuisde op jonge leeftijd naar Singapore en groeide onbezorgd op tot de oorlog in Azië uitbrak. Door de dreiging van de naderende Japanners werd hij op de boot vooruit gestuurd naar vrienden in Batavia, Nederlands-Indië. Zijn ouders zouden zodra dat mogelijk was nakomen. Tijdens de bezetting van Nederlands-Indië werd hij geïnterneerd in diverse Jappenkampen. Wat volgt is een periode die zowel fysiek als mentaal steeds zwaarder wordt. Robert weet de kampen echter te overleven en is net als zijn lotgenoten verheugd als de Japanners de oorlog verliezen.

Daarna volgt een onstuimige en gevaarlijke periode tijdens de Indische onafhankelijkheidsstrijd waarin de voormalige kampbewoners opnieuw hun leven niet zeker zijn. Samen met zijn zieke moeder wordt de jonge Robert uiteindelijk per schip gerepatrieërd naar Nederland.

Over al deze aangrijpende gebeurtenissen die hij in zijn leven nooit heeft vergeten, vertelt Robert in dit boek.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Village