Waar blijft de kleuter?

Waar blijft de kleuter?

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De kleuterschool ging in 1985 op in de basisschool. Daarmee verdween uiteraard niet die beweeglijke, fantasierijke, magisch denkende kleuter die vooral moet spelen om zich te ontwikkelen. Maar wordt die kleuter in die geïntegreerde basisschool nog wel behandeld als kleuter, of veeleer als een schoolkind dat leert door een gestructureerd programma te volgen? Maken we in die basisschool wel voldoende gebruik van die ontwikkelingskracht van kleuters die zich vooral manifesteert in hun spel?.

Nu steeds minder mensen zich de tijd herinneren dat de kleuterschool en de opleiding tot kleuterleidster apart bestonden, is het tijd om terug te blikken. Welke voordelen heeft die geïntegreerde basisschool kleuters opgeleverd en wat zijn de zorgen? Met welke ontwikkelingen zijn deskundigen op het gebied van jonge kinderen blij en waartegen richten zich hun bewaren?

Helma Brouwers, auteur van Kiezen voor het jonge kind - een handboek voor de opleiding tot leerkracht -, volgde al die jaren nauwkeurig de ontwikkelingen en publiceerde verschillende artikelen waarin ze opkomt voor de belangen van jonge kinderen die volgens haar echt kleuters moeten blijven. Deze bundel is daarvan het resultaat.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij SWP B.V.