De winst van integriteit

Winst van integriteit

In Winst van Integriteit biedt Leo Sonneveld (MBA) een leerproces voor betere besluitvorming als basis voor Good Governance. Integriteit speelt hierin een cruciale rol. Het woord ‘integer’ komt uit het Latijn en staat
voor kwaliteiten zoals heel, ongeschonden, rechtschapen, onpartijdig en onbaatzuchtig. Integriteit gaat verder dan alleen maar voldoen aan de regels. Mensen die integer handelen, zijn mensen die verantwoordelijkheid nemen, open­heid en transparantie nastreven en die de dialoog bevorderen, vooral ook als ze het niet met elkaar eens zijn. Leo Sonneveld maakt op overtuigende wijze duidelijk dat behoorlijk bestuur in essentie niet gaat over het naleven van regels en wetten (compliance), maar vooral over de vraag hoe bestuurlijke en politieke keuzes tot stand kunnen komen die werkelijk integer zijn en die alle betrokken partijen ‘heel laten’.

Het maken van integere keuzes is een vaardigheid die je kunt leren. Niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk. Dit boekje geeft naast een beknopt theoretisch overzicht, zes praktische stappen met eenvoudige oefeningen. Een praktische gids voor bestuurders en leidinggevenden die op integere en bezielende wijze om willen gaan met complexe bestuurlijke, politieke en persoonlijke vraagstukken.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Het Hogeland