Zeven dode heuvels

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Thrillers & Spanning   Topics 0
“Zeven dode heuvels: San Francisco na de grote aardbeving en de dagenlange brand van april 1906. De oude stad was een oord van lichtzinnigheid en misdaad geweest en dat kon nauwelijks uitblijven door de fenomenale groei als gevolg van de rijke goudvondsten in Californië, die avonturiers en schurken uit alle werelddelen aantrokken en zware eisen stelden aan de benen van eenvoudigen, die plotseling de weelde van het bezit van schatten te dragen kregen. Deze stad was dood – ondergegaan als eenmaal Sodom en Gomorra aan haar eigen kwaad, zeiden velen. Maar zij vergaten een ding: de geest van de pioniers van het wilde westen leefde nog en die geest herbouwde San Francisco in ongelooflijk korte tijd. Die geest rekende ook af met de duistere elementen, die zelfs aasden op de kapitalen, bijeengebracht ten behoeve van de berooide bevolking.

Deze uitermate boeiende geschiedenis van Frisco’s herleving plaatst de duistere en de goedwillende krachten tegenover elkaar in de personen van de bandietenkoning Abe Ruff, de man die de oude stad terroriseerde met zijn soms hoog geplaatste trawanten en Old Death, Frisko Jack, Conny Coll, de onvermoeide strijders voor recht en gerechtigheid, mannen, zoals er altijd en overal zullen zijn in een wereld, waarin mensen van elke geaardheid zich laten gelden. Er wordt in dit verhaal veel gevochten en er vallen rijkelijk doden. Dat is onvermijdelijk in de op reële feiten gebaseerde geschiedenis van het meest bewogen tijdperk in het bestaan van de tegenwoordige fraaie miljoenenstad aan de Gouden Poort. Met „San Francisco 1906″ vormt „De zeven dode heuvels” de geschiedenis van ondergang en herstel – een epos van menselijk kunnen en de zegepraal van een gezonde levenswil over alle beproeving en alle kwaadaardigheid.”
Conny Coll 3