Hoe leer je eigenlijk? Leer je pianospelen en tennissen zoals je leert lezen? Waarom kan een emotionele herinnering jarenlang levendig blijven terwijl we belangrijke getallen binnen een paar seconden vergeten? Is je IQ veranderbaar? En wat kun je doen om beter te leren?
In Alles is leren beschrijft neuropsycholoog Jelle Jolles hoe we leren, denken en onthouden. Hij presenteert nieuwe wetenschappelijke inzichten uit de psychologie, biologie en hersenwetenschap en verbindt deze met ervaringen uit de neuropsychologische praktijk. De lezer wordt meegevoerd langs onderwerpen zoals cognitief en sociaal leren, maar ook motorisch leren zoals bij sport en muziek. Jolles laat zien hoe ‘natuurlijke nieuwsgierigheid’ werkt; hoe we keuzes maken, prioriteiten stellen, problemen oplossen en initiatief nemen. En ook hoe we leren andersmans bedoelingen in te schatten. Onderweg biedt Jolles praktische handvaten voor een beter leerproces, zowel voor de lerende persoon als voor diens omgeving: ouders, trainers, docenten en managers.