Deze publicatie is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de dienst Educatie en Cultuur en wetenschappers van de afdelingen Geschiedenis van de Koloniale Tijd en Eigentijdse Geschiedenis van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika.nHet concept van dit werk kwam tot stand in overleg met pedagogische begeleiders van verschillende onderwijsnetten. Het doel ervan was optimaal tegemoet te komen aan de noden en de eindtermen binnen de scholen.nDe bedoeling van het pedagogische boek en de bijhorende dvd-rom is een genuanceerd beeld te geven van de kolonisatie en de dekolonisatie van Congo via het geheel van de aangeboden documenten, waarin verschillende standpunten aan bod komen die door historici in een bepaalde context worden geplaatst. Deze publicatie helpt de leerlingen om een kritische geest te ontwikkelen en om de vereiste competenties en eindtermen voor het vak geschiedenis te verwerven. Wij willen echter opmerken dat het grootste deel van het archiefmateriaal uit de koloniale periode geproduceerd en samengesteld werd door Europeanen, terwijl de historische bronnen vanuit Afrikaanse hoek veel zeldzamer zijn. nToch hebben we ook deze laatste in de mate van het mogelijke toegevoegd om een vernieuwd evenwicht te brengen in de beschouwingen en standpunten. We hebben ernaar gestreefd een totaalbeeld van deze periode te geven en hebben hiervoor onder andere een beroep gedaan op onze Congolese collega's. Dit neemt echter niet weg dat het om een Belgische publicatie gaat. Indien dit werk in Congo was gemaakt, zouden er andere historische elementen belicht zijn en zou het een andere kijk op de kolonisatie getoond hebben. Rekening houdend met de diversiteit van de onderwijsnetten en studierichtingen opteerden we niet voor een strakke handleiding maar biedt het dossier eerder een waaier aan documenten waaruit de leerkracht kan putten om de lessen uit te werken.