"In de non profit-sector gaat het hierover: met het geld van anderen je bemoeien met anderen. Dit brengt volgens ons een grote verantwoordelijkheid met zich mee die serieus moet worden genomen: zowel ten opzichte van degene met wie je je bemoeit, als tegenover de financier. Dit vereist zorgvuldigheid in het gehele proces van interveniëren. Zoals een goede analyse van de aanleiding van de interventie: een sociaal marktonderzoek waarin wordt nagegaan wat het probleem precies is en hoe de situatie er uit ziet. Dit betekent een voortdurende verificatie: kloppen de aannames? Worden de effecten wel behaald? En hoe belangrijk wordt dat eigenlijk gevonden?
"Marije van der Meij en Peter Scholten weten op basis van eigen ervaring, onderzoek en advies dat de praktijk van non profit bepaald niet maakbaar is. Maar een complexe praktijk is geen alibi voor niet onderzoeken, te-kort-door-de-bocht-analyses of het pimpen van resultaten. Ondanks de weerbarstige realiteit van het non profit-bestaan, is vergroten van efficiëntie en effectiviteit wel degelijk mogelijk. Daarvoor geeft dit boek de handvatten.
Een verfrissend, prikkelend en ook praktisch boek voor zowel financiers, bestuurders als uitvoerders in het brede veld van zorg, welzijn, arbeid, sport, cultuur, educatie, milieu en sociale woningbouw. Maar ook voor de goede doelenafdelingen van commerciële bedrijven [MVO-afdelingen of MVO-bedrijven] en allerlei charitatieve fondsen [zowel fondswervende goede doelen als vermogensfondsen], die ook op zoek zijn naar niet-financiële resultaten.
"Marije van der Meij en Peter Scholten weten op basis van eigen ervaring, onderzoek en advies dat de praktijk van non profit bepaald niet maakbaar is. Maar een complexe praktijk is geen alibi voor niet onderzoeken, te-kort-door-de-bocht-analyses of het pimpen van resultaten. Ondanks de weerbarstige realiteit van het non profit-bestaan, is vergroten van efficiëntie en effectiviteit wel degelijk mogelijk. Daarvoor geeft dit boek de handvatten.
Een verfrissend, prikkelend en ook praktisch boek voor zowel financiers, bestuurders als uitvoerders in het brede veld van zorg, welzijn, arbeid, sport, cultuur, educatie, milieu en sociale woningbouw. Maar ook voor de goede doelenafdelingen van commerciële bedrijven [MVO-afdelingen of MVO-bedrijven] en allerlei charitatieve fondsen [zowel fondswervende goede doelen als vermogensfondsen], die ook op zoek zijn naar niet-financiële resultaten.