'Dit ben ik in Brussel' is een intercultureel educatief pakket dat aansluit bij de concrete leefwereld van kinderen in een (groot)stedelijke context. Dit materiaal is bedoeld voor kinderen en leerkrachten van de tweede en de derde kleuterklas en de eerste graad van het lager onderwijs.
'Dit ben ik in Brussel' wil de diversiteit van jonge kinderen in de klas zichtbaar en bespreekbaar maken. Door meer erkenning te geven aan de sociaal-culturele bagage van de kinderen in de grootstad, kan men hun meervoudige identiteitsontwikkeling en groei naar een positief zelfbeeld meer kansen geven.
'Dit ben ik in Brussel' bestaat uit vijf levensechte verhalen over kinderen in Brussel: Otman, Lia, Flynn, Choesang en Daniel Felipe. Hun dagelijks leven is in deze vijf verhalen in beeld gebracht. De verhalen zijn het vertrekpunt van waaruit de diversiteit van de kinderen in de klas verkend wordt. Per verhaal zijn er tien (kamishibai)vertelplaten en een (knie)boekje voorzien. Op de CD, de website en de handleiding vindt de leerkracht achtergrondinformatie (met extra foto's en audio-opnames) en een stappenplan voor de verwerking van de verhalen in de klas.
Het materiaal is uitgewerkt door de Hogeschool-Universiteit Brussel met de financiƫle steun van het Impulsfonds voor Migrantenbeleid en met de medewerking van talrijke partners en medewerkers.
Dit pakket bevat:
- 5 sets vertelplaten
- 5 (knie)boekjes
- Handleiding
- CD
'Dit ben ik in Brussel' wil de diversiteit van jonge kinderen in de klas zichtbaar en bespreekbaar maken. Door meer erkenning te geven aan de sociaal-culturele bagage van de kinderen in de grootstad, kan men hun meervoudige identiteitsontwikkeling en groei naar een positief zelfbeeld meer kansen geven.
'Dit ben ik in Brussel' bestaat uit vijf levensechte verhalen over kinderen in Brussel: Otman, Lia, Flynn, Choesang en Daniel Felipe. Hun dagelijks leven is in deze vijf verhalen in beeld gebracht. De verhalen zijn het vertrekpunt van waaruit de diversiteit van de kinderen in de klas verkend wordt. Per verhaal zijn er tien (kamishibai)vertelplaten en een (knie)boekje voorzien. Op de CD, de website en de handleiding vindt de leerkracht achtergrondinformatie (met extra foto's en audio-opnames) en een stappenplan voor de verwerking van de verhalen in de klas.
Het materiaal is uitgewerkt door de Hogeschool-Universiteit Brussel met de financiƫle steun van het Impulsfonds voor Migrantenbeleid en met de medewerking van talrijke partners en medewerkers.
Dit pakket bevat:
- 5 sets vertelplaten
- 5 (knie)boekjes
- Handleiding
- CD