De gids is als leidraad en vraagbaak geschikt voor docenten, studenten en stagiairs in het voortgezet onderwijs en binnen opleidingen en cursussen. Door de praktijkgerichtheid is het boek tegelijkertijd een handig naslagwerk voor ondernemers en beroepsbeoefenaars van elke discipline en verder voor iedereen die in de praktijk te maken heeft met het selectief verwerven, inzichtelijk verwerken en praktisch toepassen van informatie. Het boek is gebaseerd op didactische inzichten, best practices en jarenlange praktijkervaring in het beroepsonderwijs. Dat maakt dit boekwerk tot een bruikbaar en handig instrument voor studie, dagelijkse bedrijfsvoering en alle voorkomende situaties waarin het aankomt op effectieve communicatie.
Over de inhoud
De in deze veelzijdige handleiding behandelde studiewenken en leervormen als observatie, interview, enquête en bronnenonderzoek (waaronder ict) en werkvormen als stage, discussie, case-study, onderzoekstypen en handelingsplannen (communicatieplan, voorlichting, pr, marketing en reclame) vormen met inbegrip van verslaglegging en mondelinge presentatie evenzovele managementtechnieken.
Naast mondelinge communicatievormen als zakelijke voordracht, toespraak, telefoon-, verkoop- en sollicitatiegesprek, debat en forumdiscussie komen schriftelijke competenties aan de orde zoals het samenstellen van het zakelijk rapport, de zaken- en sollicitatiebrief, de portfolio, diverse correspondentievormen, infoblad, personeelsblad, huisorgaan, persbericht en wervende teksten voor advertenties, direct mail en mediareclame.
De bij de diverse onderwerpen opgenomen samenvattingen, evaluaties en checklists - met name die voor schriftelijke verslaglegging, mondelinge presentatie en vergadering - alsmede de tekstaanwijzingen over ontleding, werkwoordspelling, internationale correspondentiepraktijk en beproefd taalgebruik in de reclame vormen handige hulpmiddelen voor snelle oriëntatie, raadpleging en controle.
Auteur J.J. Kes stelde de gids samen vanuit zijn jarenlange ervaring als docent communicatie en p.r. en adjunct-directeur van het project praktijkleren aan een middelbare handelsschool.
Over de inhoud
De in deze veelzijdige handleiding behandelde studiewenken en leervormen als observatie, interview, enquête en bronnenonderzoek (waaronder ict) en werkvormen als stage, discussie, case-study, onderzoekstypen en handelingsplannen (communicatieplan, voorlichting, pr, marketing en reclame) vormen met inbegrip van verslaglegging en mondelinge presentatie evenzovele managementtechnieken.
Naast mondelinge communicatievormen als zakelijke voordracht, toespraak, telefoon-, verkoop- en sollicitatiegesprek, debat en forumdiscussie komen schriftelijke competenties aan de orde zoals het samenstellen van het zakelijk rapport, de zaken- en sollicitatiebrief, de portfolio, diverse correspondentievormen, infoblad, personeelsblad, huisorgaan, persbericht en wervende teksten voor advertenties, direct mail en mediareclame.
De bij de diverse onderwerpen opgenomen samenvattingen, evaluaties en checklists - met name die voor schriftelijke verslaglegging, mondelinge presentatie en vergadering - alsmede de tekstaanwijzingen over ontleding, werkwoordspelling, internationale correspondentiepraktijk en beproefd taalgebruik in de reclame vormen handige hulpmiddelen voor snelle oriëntatie, raadpleging en controle.
Auteur J.J. Kes stelde de gids samen vanuit zijn jarenlange ervaring als docent communicatie en p.r. en adjunct-directeur van het project praktijkleren aan een middelbare handelsschool.