Specerijen

1

Heel lang - reeds tientallen eeuwen - zijn specerijen van grote invloed geweest op de wereldeconomie. Overal ter wereld en in alle tijden, vanaf de oudheid tot aan de middeleeuwen en de moderne tijd. Specerijen hebben de geschiedenis voor een groot deel bepaald. En het product dat het meest werd verhandeld omdat het, zoals we nu zouden zeggen'een hoge toegevoegde waarde' had, was peper. Peper diende in feite nergens toe, het had geen enkele nuttige functie, net zo min als alle andere specerijen.
Maar waarom wilde men dan al die volstrekt nutteloze producten hebben, zelfs ten koste van alles? Omdat ze in werkelijkheid een veel belangrijker functie hadden dan die van direct nut. Nuttige producten dienden de mensen in leven te houden, maar nutteloze producten als specerijen dienden de mensen te representeren, hun status te verlenen.
Aangezien de constructie van het eigen imago voor de mens belangrijker was - en nog steeds is - dan welke functionele waarde ook, is de jacht op specerijen de opmaat geweest voor de meest lucratieve economische activiteit van de menselijke geschiedenis.
Francesco Antinucci vertelt deze geschiedenis en de geschiedenis van het belangrijkste vehikel voor deze specerijen: de keuken en de kunst van het koken. Aan het eind van ieder hoofdstuk vinden we instructies voor een directe kennismaking met de keuken van weleer aan de hand van de meest typische en eenvoudig te bereiden recepten uit de keuken van het antieke Rome, van de middeleeuwen en de renaissance.
Over de auteur:
Francesco Antinucci is onderzoeksdirecteur van het Instituut voor cognitieve wetenschappen en technologieën van de CNR , Consiglio Nazionele delle Richerche (Nationale Onderzoeks Raad van Italië). Hij is werkzaam geweest in de Verenigde Staten, aan de Faculteit voor Psychologie van de Universiteit van Californië, Berkeley, en aan de School of Information Studies van de zelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich vooral op taal en communicatie. Hij heeft gepubliceerd over de rol van de computer bij de opvoeding en in het onderwijs, over het onderwijssysteem in de moderne tijd, over virtuele musea en moderne museumeducatie en over het verschil in denken van Amerikanen en Italianen c.q. Europeanen.
Verschenen in
Genre
Reizen & Talen , Literaire non-fictie
Laatste editie
15 maart 2017
Uitgeverij
Uitgeversmaatschappij Ad Donker B.V.
ISBN
9789061007067 , 9789061007067

Steun je favoriete boekhandel

Bestel je boeken op Hebban bij Libris of Blz. en steun een boekhandel bij jou in de buurt. Vanaf €15,- gratis bezorgd.

Bestel het boek bij Libris vanaf 24,90
Bestel het boek bij Blz. vanaf 24,90
bestellen
bestellen
bestellen
Proxisbestellen
Boeken.combestellen

  Klik hier voor een overzicht van alle aanbieders

Schrijf een recensie

Registreren Inloggen met Facebook

Topics


Start een topic voor discussies met andere lezers, vragen over boeken of het delen van leuke trivia over boeken of auteurs.

Start een nieuw topic