KINDERJURY

De Kinderjury is de belangrijkste lezersprijs voor kinderboeken in Nederland. De Kinderjury begint met de Leesweken: alle kinderen van de leeftijd 6 t/m 12 jaar lezen gedurende deze tien weken onder andere boeken uit de Tiplijst. Met ondersteuning van hun Kinderjuryschrift houden ze hun bevindingen bij. Na de Leesweken is er een Stemweek, de kinderen stemmen op hun favoriete boek. Het boek met de meeste stemmen wint 'de Kinderjury'. Het stemmen gebeurt vanaf 11 april. Op 22 mei vindt de bekendmaking van de Kinderjury plaats.

De uitreiking van vorig jaar is hier terug te vinden. In de categorie 6 t/m 9 jaar was De Zoete Zusjes zoeken een schat van Hanneke de Zoete (Kosmos) de winnaar van de Kinderjury. In de categorie 10 t/m 12 jaar was dit Het leven van een loser: Totaal gesloopt van Jeff Kinney, vertaald door Hanneke Majoor (De Fontein). De Kinderjury wordt georganiseerd met de hulp van strategisch partner DPG Media en sponsor NBD Biblion.

Tiplijst

De Tiplijst is een boekenlijst om kinderen een handvat te bieden bij het ontdekken van nieuwe boeken en het bepalen van hun favoriete boek. Uitgeverijen hebben hiervoor titels aangemeld en een comité heeft twee lijsten samengesteld: 25 boeken voor 6-9 jaar en 25 boeken voor 10-12 jaar. Dit zijn expliciet géén nominaties, want alle boeken die verschenen in het voorgaande jaar maken kans om de Kinderjury 2022 te winnen. Omdat het voor kinderen moeilijk is om uit zoveel boeken te kiezen, helpt de Tiplijst hen een handje door een selectie te maken die tegelijk de breedte van het aanbod laat zien. Kinderen kunnen tijdens de Stemweek op alle kinderboeken uit het voorgaande jaar stemmen. Dit kan op school, in de bibliotheek of online via www.kinderjury.nl.

Selectiecriteria tiplijst

De selectiecriteria die het comité hanteert zijn als volgt: het boek moet uitgegeven zijn in het jaar voorafgaand aan de campagne en mag geen bundeling van eerder verschenen verhalen of een herdruk zijn. Het comité bestaat uit professionals die werkzaam zijn in de jeugdboekenbranche. Zij maken vanuit hun eigen expertise ieder hun keuze uit een groslijst van titels die wordt aangeleverd door uitgevers en GFK. Er wordt door hen ook opgelet dat zowel het laagste (AVI) leesniveau als de oudere grootlezer aan bod komt.

Het Kinderboeken Leesteam

Het Kinderboeken Leesteam bestaat uit leesgierige kinderen die hoopt de aankomende weken alle kinderen van Nederland enthousiast te maken over het lezen van boeken en ze te helpen hun volgende boek uit te kiezen. Meer weten over het Leesteam van dit jaar?

10 Leestips

Lezen is ontspannend, leuk én je leert er ook nog eens veel van. Het stimuleert de fantasie, het brengt op ideeën en je leert veel nieuwe woorden. Het kan moeilijk zijn om een kind te laten lezen. Hierbij tien leestips die kunnen helpen bij de motivatie om rust te nemen en in een mooi verhaal te duiken.

1. Fijne leesomgeving

Om rustig te kunnen lezen is een fijne leesomgeving van groot belang. Zorg voor een uitnodigende leesomgeving thuis en op school want een rustige plaats en een rustig tijdstip, zonder externe afleidingen, zijn belangrijke voorwaarden om goed te kunnen lezen. Zo kunnen kinderen leren aandacht te nemen voor een boek en een mooi verhaal. Ook kunnen (voor)leesroutines helpen om lezen een vaste plek in het dagritme te geven. Hier lees je meer over een fijne leesomgeving.

2. Divers boekenaanbod

Een fijne leesomgeving gaat verder met een groot en divers boekenaanbod. Dat aanbod kan variëren van een Tina of een Donald Duck tot boeken. Met name fictieboeken hebben een positieve invloed op het geletterdheidsniveau. De aanwezigheid van boeken, thuis, op school en in de bibliotheek of boekhandel, leidt tot kennis van boeken en geeft kinderen de mogelijkheden te lezen. Van belang is dat de boeken aansluiten bij de levensfase en het leesniveau van kinderen. De Tiplijst van de Kinderjury kan als richtlijn gebruikt worden. Deze staat vanaf 9 februari online op www.kinderjury.nl.

3. Laat je kind zelf kiezen

Het is belangrijk dat je kind zelf de boeken uitkiest die hij/zij wil lezen. Je kind kan geholpen worden bij het kiezen: geef de tijd en ruimte om in boeken te neuzen. Dit kan door extra aandacht aan bepaalde boeken te geven, kinderen elkaar te laten inspireren en ze zelf direct te helpen bij het kiezen door vragen te stellen. Geef je kind de ruimte en stimuleer en begeleid waar nodig, om erachter te komen in welke boeken hij/zij geïnteresseerd is. Je kunt ook naar een boekwinkel of bibliotheek gaan om je kind zelf een boek uit te laten kiezen. Bibliotheken geven altijd heel goed advies. Ze nemen de tijd voor je en je gaat nooit zonder kinderboek de deur uit. Op deze website staat meer informatie over het verschil in lezen tussen jongens en meisjes.

4. Moeilijke boeken

Als je kind moeite heeft met lezen en niet blij is met de boeken, kan het zijn dat de teksten te moeilijk zijn of het boek te dik is. Het is belangrijk dat je kind een boek niet uit hoeft te lezen als hij/zij niet enthousiast wordt van het verhaal. Er is altijd een boek te vinden dat beter past. Er zijn namelijk genoeg boeken die makkelijker te lezen zijn en toch niet te kinderachtig zijn. Op school of in bibliotheek weten ze meestal wel welke boeken dat zijn en helpen ze je graag met het zoeken van een passend en/of makkelijker boek. Hier vind je meer informatie over de invloed van de bibliotheek.

5. Lees dagelijks

Laat je kind thuis maar ook op school een kwartier per dag vrij lezen. Kinderen die dat doen, lezen namelijk ruim een miljoen woorden in één jaar. Hun woordenschat en leesvaardigheid groeien direct en je kind krijgt een enorme voorsprong. Door de kennis die ze opdoen uit boeken, vergroten ze ook hun wereld. Met een hoger leesniveau worden andere vakken ook toegankelijker. Dat leidt tot betere schoolprestaties en kinderen kunnen hun talenten beter ontwikkelen. Lezen is van belang voor alles wat je wilt bereiken in het leven. Een dagelijks leesritueel van 15 minuten zorgt voor een leven lang leesplezier! Grijp de Kinderjury dus aan om het 15 minuten lezen uit te proberen. Het wordt het leukste kwartiertje van de dag. Op deze website staat meer informatie over het stimuleren van leesvaardigheid.

6. Voorlezen

Ook al kunnen kinderen tussen de leeftijd 6-12 jaar zelf al lezen, voorlezen blijft nog altijd heel erg leuk. Vooral voor kinderen die uit zichzelf niet zo snel een boek lezen, is voorlezen een goed hulpmiddel. Je kunt een boek voorlezen maar het boek ook door je kind zelfstandig laten meelezen. Zo wissel je het zelfstandig lezen en het voorlezen met elkaar af. Je kunt tijdens het lezen ook moeilijke begrippen uitleggen en vragen stellen over wat hij/zij denkt dat er verder in het boek gaat gebeuren. Hier vind je meer informatie over het effect van voorlezen.

7. Hardop lezen

Je kunt elkaar om de beurt een stukje hardop voorlezen. De een leest dan voor en de ander leest en kijkt mee. Maar je kind kan natuurlijk ook af en toe eens een jonger broertje of zusje voorlezen! Met hardop voorlezen oefent je kind het lezen van moeilijke woorden en het leestempo. Laat je kind af en toe proberen het verhaal zo mooi mogelijk voor te dragen, dan oefent je kind ook het gebruik van zijn/haar intonatie.

8. Zien lezen doet lezen

Het gezin is het startpunt van de leesontwikkeling van kinderen. Onderzoek toont aan dat lezende ouders, vrienden en vriendinnen de grootste stimulans voor kinderen betekenen. Ouders die het lezen bevorderen, maken de kans dat een kind een boekenliefhebber wordt, vijf keer zo groot als ouders die het lezen niet bevorderen. Ook leerkrachten leveren een belangrijke bijdrage. Dus aarzel niet en lees zelf ook thuis of in de klas een boek, luister naar de Waanzinnige Podcast of zoek de tips eens op van het Kinderboekenweek Leesteam. Meer informatie over de invloed die de directe omgeving van kinderen heeft op leesgedrag vind je hier.

9. Stripboeken en tijdschriften

Het kan zijn dat je kind helemaal niet van lezen houdt maar toch af en toe wel een stripboek pakt. Je kind leert niet alleen veel van boeken lezen. In stripboeken en tijdschriften staat veel leuke informatie. Je kind leert hierdoor nieuwe woorden kennen en zal door de plaatjes moeilijke tekst en begrippen beter begrijpen. Uiteindelijk kan je kind hierdoor ook de stap naar boeken gemakkelijker maken. Hier staat meer informatie over de leesmotivatie van Nederlandse kinderen en jongeren.

10. Laat je kind vertellen

Praat samen over het boek wat je kind leest, alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Je kind heeft een eigen interpretatie over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kan je dan weer op ingaan. Zo blijft je kind betrokken bij het verhaal. Laat je kind het verhaal ook zelf eens navertellen. Door het verhaal aan een ander te vertellen en erover na te praten, gaat je kind het verhaal beter begrijpen.

HEBBAN