Persbericht

De Nederlandse Boekenbon hoofdsponsor van de Hebban Reading Challenge Kick-off Weken

18 december 2020

Op 1 januari is de aftrap van inmiddels de zesde editie van de Hebban Reading Challenge, de populairste leesuitdaging voor lezers in Nederland en België. Ter gelegenheid hiervan gaan de Nederlandse Boekenbon en Hebban een samenwerking aan voor de Challenge Kick-off Weken die van 1 tot en met 25 januari op Hebban.nl worden georganiseerd. Vijfentwintig dagen lang maken lezers dagelijks kans op een Boekenbon ter waarde van honderd euro.

Deelnemers aan de actie wordt gevraagd hun favoriete boekhandel te noemen waar zij de Boekenbon willen besteden. Hiermee willen de boekensite en dé cadeaubon voor boekminnend Nederland de lokale boekhandel in de schijnwerpers zetten en mee laten profiteren van deze actie tijdens de lockdown tot en met 19 januari 2021.

In het kader van de lockdown introduceerde Hebban samen met de Stichting CPNB afgelopen donderdag bovendien de ‘Lockdown Kalender’ als onderdeel van de #ikleesthuis-campagne, de grootste collectieve boekenpromotiecampagne van het jaar. Dagelijks geeft een boekverkoper of bibliotheekmedewerker een persoonlijke leestip op Hebban.nl.

Hebban Reading Challenge

Dit jaar deden meer dan dertienduizend lezers mee aan de Hebban Reading Challenge. Met nog een halve maand voor de boeg werd door de deelnemers al een recordaantal boeken gelezen, bijna 300.000 stuks. Het idee van de challenge is simpel. Lezers geven aan het begin van het jaar het aantal boeken op dat ze hopen te gaan lezen. Ter inspiratie stelde de redactie van Hebban een afvinklijst van 52 categorieën samen om lezers op een laagdrempelige manier nieuwe boeken en/of genres te laten ontdekken. Het hele jaar door publiceert Hebban thematische boekenlijsten om deelnemers te enthousiasmeren.

Hebban.nl

Hebban.nl is met 210.000 leden de grootste online community voor Nederlandstalige lezers. De site wordt jaarlijks bezocht door circa drie miljoen unieke bezoekers. Afgelopen zomer registreerde de boekensite haar 100 miljoenste paginaweergave. Dagelijks worden circa tweeduizend lezerswaarderingen toegevoegd aan de site. 

Hebban bevordert leesplezier door te informeren, te inspireren en te enthousiasmeren. Lezers kunnen op Hebban.nl de boeken die ze hebben gelezen of nog willen lezen beheren. Ook kunnen ze eigen digitale boekenplanken aanmaken om hun boekencollectie te organiseren. Naast de invulling van een redactioneel platform en de omvangrijke boekendatabase, organiseert Hebban allerlei activiteiten waaronder online leesclubs. Sinds 2019 heeft Hebban een strategische samenwerking met Stichting CPNB.

De Nederlandse Boekenbon

Lezen verrijkt je leven en daarom is de enige echte Nederlandse Boekenbon al sinds 1934 het mooiste cadeau voor familie, vrienden, relaties en collega's. Met een Boekenbon geef je iemand alle vrijheid om te kiezen uit het volledige aanbod van zijn of haar favoriete boekhandel: de beste plek voor advies en volop keuze uit de mooiste boeken. De cadeaukaart wordt in 3.500 winkels verkocht, en is in te wisselen bij 1.500 boekhandels in Nederland. Daarnaast verstrekken ruim 300 boekhandels een gepersonaliseerde Boekenbon.

De Nederlandse Boekenbon is sinds 2020 hoofdsponsor van de Boekenbon Literatuurprijs, voorheen bekend als AKO Literatuurprijs. De prijs werd in november voor het eerst uitgereikt aan Oek de Jong voor zijn roman ‘Zwarte schuur’.

Eind dit jaar werd de Boekenbon uitgeroepen tot Giftcard van het Jaar in de categorie Leisure & Ontspanning 2020.