Advertentie

Startpagina voor auteurs

Terug naar de startpagina

Vrijwel elke dag krijgen we mail binnen van auteurs, die willen weten hoe ze Hebban kunnen inzetten om hun boek te promoten. In deze startpagina zetten we alle opties voor je op een rijtje.

Jij en je boek op Hebban

  • Mijn boek staat niet op Hebban!
    Staat je boek nog niet of niet volledig op Hebban, dan kun je het zelf toevoegen aan de Hebban database met de boek toevoeg-tool.

  • Mijn boek staat wel op Hebban, maar met onvolledige of onjuiste informatie
    Op de boekpagina vind je een donkergrijze 'boekinformatie wijzigen'-button waarmee je informatie kunt aanpassen en toevoegen. De wijzigingen worden zichtbaar na controle door de redactie.

  • Een verkooplink bij mijn boek ontbreekt.
    Op Hebban worden geen verkooplinks van boeken getoond.

  • Ik ben een auteur en wil graag een actief profiel
    Ben jij auteur en heb je een gebruikersaccount op Hebban? Dan kunnen we je auteurspagina daaraan koppelen. Zorg ervoor dat je je gebruikersprofiel zo volledig mogelijk inricht, met foto en korte bio. Na koppeling wordt dit gebruikt op je officiële auteurspagina. Gebruik het contactformulier om je verzoek in te dienen bij de redactie van Hebban. Sta jij als auteur ook nog niet op Hebban, dan komt dat automatisch goed zodra je eerste boek wordt ingevoerd.

  • Hoe kom ik in contact met lezers?
    Schrijf een blog op Hebban (zie je profielmenu)! Als je een gekoppeld profiel hebt, komen je berichten als Updates op je auteursprofiel te staan. Zorg ervoor dat je lezers je volgen op Hebban. Zij zien de updates dan automatisch verschijnen in hun 'Mijn Hebban'-dashboard.

  • Wat is de Hebban Rank?
    De Hebban Rank toont wat de populairste boeken van het moment zijn. Voor de berekening kijkt het naar de afgelopen 14 dagen. Het telt van 1 tot 10.000. Staat er op je boekpagina geen rank, dan zit je boven 10.000. Met promotie en activiteit rond je boek kun je die rank omhoog krikken. Je kunt bijvoorbeeld boeken verloten op je facebookpagina of website in ruil voor een (eerlijke) recensie op Hebban (en andere sites). Vraag je lezers sterren toe te kennen aan je boek (dat kan ook al zonder Hebbanaccount) en je boek op hun Hebbanplanken (Wil ik lezen, Nu aan het lezen, Gelezen) te zetten. Al die activiteit zet je boek meer en meer in de spotlights. Let op: wordt er kunstmatige lezersactiviteit gespot, dan kan een boek uitgezet worden voor de rank en andere overzichten.

  • Hoe komt de auteursrank tot stand?
    De auteursrank komt tot stand op basis van het aantal volgers van een auteur en het aantal keer dat zijn/haar boeken als favoriet zijn aangemerkt door een lezer.

  • Hebban Topics is niet bedoeld voor reclame, blogs wel!
    Hebban Topics is een discussieplek voor lezers, niet een plek om reclame te maken voor je eigen boek. Zie ook de huisregels voor Topics. Wil je graag iets vertellen over je boek, dan kun je een blog schrijven.

Promotie op Hebban

  • Hoe kan ik mijn boek extra onder de aandacht brengen op Hebban?
    Zorgen dat je boek netjes op Hebban staat (zie boven) en het schrijven van blogs (zie ook boven) is al een heel mooi begin. Op dit moment hebben we geen betaalde promotiemogelijkheden voor boeken die niet bij reguliere uitgeverijen zijn verschenen. Onder reguliere uitgevers verstaan we uitgeverijen die auteurs in hun uitgeeffonds opnemen en ondersteunen met redactionele en promotionele activiteiten zonder dat de auteur daarvoor om een financiële bijdrage wordt gevraagd.

  • Kan ik een recensieexemplaar opsturen van mijn boek?
    Alleen op basis van een inhoudelijk en informatief persbericht naar vandaag@hebban.nl bij verschijning van het boek wordt een boek ter bespreking overwogen. Je hebt weinig kans op een recensie bij een boek dat ouder is dan twee á drie maanden, bij een boek dat geen professionele redactie en vormgeving heeft gehad. Volgt er geen aanvraag voor een recensie-exemplaar op het persbericht, dan heeft de redactie besloten het boek niet aan te vragen. Verdere correspondentie daarover is niet mogelijk.

    We recenseren geen ongevraagd toegestuurde recensie-exemplaren.

    klik hier voor een overzicht van alle medewerkers of gebruik het contactformulier.

Beter niet

Het is best lastig om in te schatten wat je kunt doen om je boek in de picture te zetten. Even lastig is het om in te schatten wat je beter níet doet. Gebruik niet álle opties en buttons op Hebban om iets over je eigen boek te roepen. Hebban is voor en door lezers gemaakt en dat is een walhalla voor de auteur, maar je wilt niet een onsympathieke impressie maken door overal over je eigen boek te praten. Dan zijn mensen jou en je boek snel beu en dat is het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. De don'ts zijn:

  • Noem niet je eigen boek onder elk artikel, listmania, recensie, blog dat maar in de verre verte relevant lijkt. Dat neigt toch een beetje naar spammen. Bedenk goed of er écht een sterke connectie is.
  • Noem je wel je boek onder een item, licht dan ook toe waarom je het daar noemt. Zeg niet simpelweg 'Mijn boek is leuk, het heet [...]'. Schrijf een persoonlijk tekstje en verwijs naar je Hebban boekpagina.
  • Noem niet onder een relevant artikel je eigen boek meer dan eens. Je wilt wellicht iedere lezer aanspreken die onder het artikel gereageerd heeft, maar dit valt onder spammen.
  • Probeer niet alleen te 'zenden' en wees geinteresseerd in je omgeving: Hebban, de lezers, andere auteurs. Besteed om die reden ook aandacht aan je lezerskant, wat lees jij? Wat staat er op jouw planken?
  • Heb respect voor andermans werk. Gaat een artikel over andermans boek, probeer dan niet tussen de lezers en geïnteresseerden van dat boek te vissen naar lezers voor je eigen boek.
  • De beste optie om over je boek te schrijven zijn blogposts. Hebban Topics is niet bedoeld voor reclame.
  • Probeer niet je achterban te stimuleren je boek op planken te zetten, sterren te geven en recensies te schrijven op een kunstmatige manier. Ongedwongen en oprechte lezersactiviteit is natuurlijk ook voor jouw boek het mooiste en beste.

Gesponsorde boeken