3 oktober. Een verhaal gebaseerd op de waarheid

A van Steeg 20 november 2019
Anya van der Gracht heeft met 3 oktober-Ik zal je krijgen haar derde boek uitgebracht in deze serie die in totaal vier delen zal kennen. Eerder verschenen Achter tralies beland (2017) en Toen was je weg (juni 2019). Naar verwachting verschijnt in 2020 Vlucht naar geluk.

Sjaak, een man met een narcistisch karakter, ontmoet Janine tijdens oud en nieuw. Het is dan in de jaren ‘80. In het begin doet hij veel moeite om erachter te komen wie deze dame is, maar nadat ze elkaar eenmaal opnieuw hebben ontmoet, ontpopt er zich een relatie.

Vanaf het begin af aan ziet hij Janine als dom en bezit. Als het stel in het huwelijk stapt, wordt de relatie alleen maar gewelddadiger. Dan raakt het stel ook nog eens zwanger, wat Sjaak echt niet ziet zitten. Het geweld naar zijn zwangere vrouw en de psychische mishandeling blijven onvermoeid verder gaan. Een van de tweeling overleeft het niet en een zoon Jack mogen ze verwelkomen. Ook Jack ontkomt niet aan zijn vader, al is Sjaak een stuk coulanter richting zijn zoon.

Wanneer het lukt om bij Sjaak te vertrekken, pakt Janine haar kans. Sjaak kan hier niet mee omgaan en doet er alles aan om zijn ex en kind terug te krijgen. Uiteindelijk neemt hij een drastische beslissing die hij zeer goed heeft uitgedacht en uitgestippeld. Aan het eind van het boek leest de lezer een brief c.q. een handgeschreven verklaring van Sjaak van maar liefst 17 pagina’s. Wie was Sjaak eigenlijk en hoe is het zover gekomen?

Niemand streeft naar
Het onmogelijke,
Zonder het geloof
In iets groots.

Anya heeft een prettige schrijfstijl en doordat het boek niet veel pagina’s heeft, is het boekje zo uit. Jammer dat de handgeschreven brief niet overal even goed leesbaar is, maar het geeft Sjaak goed weer. Toch leest het geheel niet altijd even makkelijk. Het is met momenten wat chaotisch en leidt af van de verschrikkelijke boodschap.

De serie waarvan dit boek deel uitmaakt, is gebaseerd op waarheid wat het verhaal nog schrijnender maakt. De gebeurtenissen zijn niet te bevatten en het raakt je als lezer. In 37 korte hoofdstukken weet Anya de lezer het verhaal vanuit Sjaak te vertellen. In haar andere boeken laat ze andere personages aan het woord.

Voor mij is 3 oktober-Ik zal je krijgen het eerste deel dat ik las in deze serie. Ik ben benieuwd naar de andere delen, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik dan een compleet verhaal gelezen heb. Nu ken ik vooral het verhaal vanuit Sjaak. 3 sterren

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg