Wat speelt zich af in die 56 dagen?

A van Steeg 03 februari 2023
Catherine Ryan Howard bracht in 2021 Je liet mij leven uit. Een boek welke ik met plezier las en 4 sterren gaf. Nu heeft ze 56 dagen uitgebracht, een verhaal die zich in coronatijd afspeelt. Maar zou ik dit boek net zo goed beoordelen?

Ciara en Oliver ontmoeten elkaar in een supermarkt waar ze elkaar vijf dagen achter elkaar zien en dit lijkt geen toeval te zijn. De twee gaan wat drinken en het contact is gelegd. Maar dan vind ook Covid Ierland en vraagt Oliver aan Ciara of ze bij hem wil intrekken zolang de lockdown duurt. Maar is dit wel zo verstandig omdat ze elkaar nog maar zo weinig gezien en gesproken hebben? Toch nemen ze de stap en leren ze elkaar al snel steeds beter kennen. Maar wat is de echte reden achter hun contact? Is het toeval en liefde op het eerste gezicht of zit er toch bij een van de twee meer achter? Langzaamaan ontrafelt het verhaal zich en komt de lezer erachter wie de politie dood heeft gevonden in het appartement.

56 Dagen is een totaal ander verhaal dan Je liet mij leven. Op psychologisch vlak laat de auteur zien dat ze zich hier goed in kan uitleven. Ze bouwt de verdenkingen op en ze laat de lezer Ciara en Oliver steeds een beetje beter leren kennen. Want wat Oliver heeft meegemaakt in het verleden is heftig, maar wat heeft dat met het heden te maken? En waarom wil Ciara nog zo graag haar moeder wat vertellen voor ze komt te overlijden. Want nu door covid zien ze elkaar weinig en lijkt Oliver het enige contact wat ze heeft.

Zodra ik begon te lezen in 56 dagen was mijn nieuwsgierigheid wel direct gewekt omdat het met een gevonden lichaam begint. Dan start het verhaal en krijgt de lezer in verschillende dagen een kijk op het geheel. Hierdoor bouwt het onderhuids gevoel zich goed op en leren we zowel Ciara als Oliver aardig goed kennen. Wie vaker dit genre leest, zal op een gegeven moment wel op het goede spoor raken van hoe de verhaallijn zal gaan verlopen. Ik had al vrij snel een richtingsgevoel waarmee ik aardig in de buurt van de clou van het verhaal zat. Het is niet echt een spannende thriller, maar vooral een psychologische thriller. Dat covid een rol speelt vond ik persoonlijk geen probleem, al had ik in het begin wel wat mijn twijfels of dit een toegevoegde waarde zou hebben. Dit heeft het op zich wel en het past wel binnen de setting van het geheel.

56 Dagen vond ik persoonlijk wel wat minder dat zijn voorganger, mede omdat ik al snel begreep hoe het geheel in elkaar stak. Maar de korte hoofdstukken, de vlotte schrijfstijl en het psychologisch aspect maakte veel goed. Ik las het boek met interesse en wilde wel steeds doorlezen om te weten hoe de auteur de lijnen in elkaar zou gaan laten vloeien. Het geheel is verzorgd en zal veel lezer mooie leesuurtjes kunnen gaan geven. Het zijn vooral de plottwist die dit verhaal interessant maken en het verhaal compleet laten aanvoelen.

Ik las 56 dagen met plezier en heb getwijfeld of ik 3.5 sterren of 4 sterren wilde geven. Omdat het verhaal wel goed is uitgewerkt en mij nieuwsgierig hielden na het verloop, al had ik deze al wel vroeg in de gaten, geef ik het toch 4 sterren. Een aanrader voor lezer die graag in het ongewisse worden gelaten over hoe nu echt de vork in de steel zit. Wie de puzzel graag wil oplossen, zal 56 Dagen zeker met plezier gaan lezen.

Meer recensies van A van Steeg