Hoe ga je om met afscheid?

A van Steeg 25 februari 2020
Stine Jensen is een bekende filosoof die al meerdere boeken heeft geschreven voor kinderen. Haar eerste filosofische kinderboek Lieve Stine, weet jij het? werd bekroond met een Zilveren Griffel. Andere boeken die ze heeft geschreven zijn onder andere Alles wat ik voel en Vriendschap is alles.
Dit keer heeft ze een boek geschreven over afscheid. Want wat zijn er veel vormen van afscheid! Niet alleen een overlijden is afscheid nemen, maar ook afscheid nemen van school, bij een scheiding of verhuizing van je huis of van je geliefde huisdier.

In Alles wat was neemt Stine Jensen op een indrukwekkende wijze kinderen mee in afscheid in al zijn diversiteit. Ze vertelt op simplistische wijze over emoties, maar laat ook aan de hand van voorbeelden kinderen advies geven. Hierdoor past het boek bij een hele brede doelgroep. Het boek is niet alleen interessant voor kinderen, maar zeker ook voor ouders, verzorgers, leerkrachten en mensen die met kinderen werken.

De prachtige illustraties van Marijke Klompmaker maken het boek compleet. Ik heb niet het idee dat er een vorm van afscheid niet benoemd wordt in dit boek. Naast de verschillende afscheidsmomenten, blikt ze ook naar afscheid binnen andere culturen en godsdiensten en hun rituelen en gewoonten.

Alles wat er was is een boek die in elk gezin in de boekenkast zou moeten staan. Het is informatief, compleet, leerzaam en ondersteunend aan vele vragen op het gebied van afscheid nemen.

Meer recensies van A van Steeg