De dag dat ik verdween

A van Steeg 26 september 2019
Lisa Thompson schreef eerder De nachtlantaarn en De Goudvissenjongen. Met De dag dat ik verdween is haar derde boek in Nederland een feit.

Max is een jongen die een leraar liever niet in de klas heeft. Hij heeft al veel strafpunten behaald en de ouders van Max mogen na een nieuw incident op gesprek komen op school. Maar is Max echt zo opstandig en baldadig of schuilt er iets anders achter? En waarom doet hij ook zo tegen zijn zus?Wanneer Max niet na het schoolfeest mag, besluit hij toch stiekem te gaan. Maar is dit een verstandige keus?

Max besluit naar zijn bejaarde buurman Jack te gaan, een wat vergeetachtige man die een bijzonder collectie in zijn vitrinekast heeft staan. Max kan het niet laten om eens in de kast te gaan kijken, maar belandt hierdoor opeens in een andere wereld.
De mensen om hem heen zijn er nog, maar niemand kent Max nog. Zelfs zijn ouders, die nu gescheiden zijn, herkennen hem niet. Iedereen die hij kent uit zijn vertrouwde omgeving zijn opeens anders naar hem toe. Maar het allerergste; waar is zijn hond Monster? Hij had hem gered en mocht hem houden. Monster en hij zijn onafscheidelijk, ook al haalt Monster veel ondeugendheid uit.

Gelukkig kan Max bij Jack terecht en komt achter een geheim van Jack. Zal het Max lukken om terug te keren naar zijn gewone leven? Wat zal Jack met zijn geheim doen?

De dag dat ik verdween staat in het teken van vriendschap en familie, zelfvertrouwen en leren van je fouten. Want als je goed leest, wil Max juist dat het met iedereen goed gaat, maar hij weet alleen niet hoe hij dit duidelijk kan maken naar de ander. Doordat hij in een andere wereld terechtkomt, merkt hij hoe belangrijk de mensen, en Monster, voor hem zijn in de echte wereld. Lisa Thompson en Mike Lowery, die de illustraties heeft getekend, hebben deze thema's op een mooie wijze tot leven gebracht.
Max is een jongen waar ik stiekem een beetje van ging houden, ondanks zijn streken.

Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of tien. Door de vele gebeurtenissen en de korte hoofdstukken is het boek goed te lezen vanaf deze leeftijd. De passende tekeningen zorgen voor een goede balans in het verhaal. Een leuk verhaal die zal zorgen voor heerlijke leesuurtjes voor kinderen en ouders.

Meer recensies van A van Steeg