A van Steeg VIP Club

Joke Eikenaar heeft met De vloek van Voorst zowel een mooi verhaal als mooi vormgegeven boek uitgebracht. De cover is prachtig net zoals de duidelijke en heldere plattegronden die op de binnenzijden aan de voor- en achterkant in het boek te vinden zijn.
Voordat ik begon aan het verhaal, ben ik eerst de verantwoording achter in het boek gaan lezen. Ik was benieuwd hoe Joke aan dit verhaal, dat is gebaseerd op waargebeurde feiten, was gekomen en hoe ze research had gepleegd voor deze geschiedenis.
In De vloek van Voorst lezen we het verhaal van de 15-jarige Meike. Het is in het jaar 1361. Ze woont samen met haar ouders en haar broertje Teun en zusje Margje en ze werken hard. Wanneer Meike door een ongeluk gewond raakt, mag ze de geiten van de buurman houden. Ze weet dat ze niet op het land van het kasteel van de Stins van Voorst mag komen, maar doet het toch. Daar ontmoet ze Jorrik die van goede komaf is. Ondanks dat Meike arm is, raken ze bevriend.
Ondertussen zorgt Zweder van Voorst voor onrust. Hij gaat maar zijn gang en plundert de bevolking en zet ze onder druk. De bisschop Jan van Arkel besluit Zweder aan te pakken met als gevolg dat een deel van Zwolle door Zweder van Voorst en zijn gevolg in brand wordt gestoken. Hierbij overlijdt de moeder van Meike en worden veel huizen verwoest.
Welke gevolgen zal deze actie verder hebben? Kunnen Meike en Jorrik elkaar nog wel ontmoeten?
De vloek van Voorst is een verhaal dat makkelijk is te lezen en te volgen. Joke Eikenaar heeft het boek geschreven voor kinderen vanaf 12 jaar. Prettig is dat de hoofdpersonen beginnende tieners zijn. Dit maakt dat het boek herkenbaar is voor de doelgroep.
In niet al te lange hoofdstukken neemt Joke de lezer mee in het verhaal en weet op een heldere en begrijpelijke manier het verhaal over te brengen. Ik heb verschillende keren gedacht: wat hebben de mensen destijds veel moeten meemaken, zeg! De klasseverschillen zijn voelbaar en maken het verhaal realistisch. Ik denk dat bewoners uit de omgeving van Voorst en Zwolle bepaalde aspecten zullen herkennen in het verhaal. Het is een geschiedenis die de bevolking zal kennen. Dat maakt voor hen het boek nog specialer.
Op de achterflap is te lezen dat het boek een aanrader is voor liefhebbers van Thea Beckmans verhalen. Er is zeker een vergelijking met deze boeken, alleen kent De vloek van Voorst beduidend minder bladzijden dan de boeken van Thea Beckman en is de schrijfstijl meer simplistisch.
Ik heb genoten van De vloek van Voorst. Ik kende deze geschiedenis niet, wat maakte dat ik als leek het verhaal las. Meike is een sterk meisje dat zich niet laat kisten. Joke Eikenaar heeft een interessant boek geschreven dat ook nog eens gebaseerd is op waargebeurde feiten.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Reacties op: Een historische jeugdroman gebaseerd op waargebeurde feiten

De vloek van Voorst - Joke Eikenaar
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,95 Bestel het e-book € 5,99