De weglopers

A van Steeg 02 december 2019
Klein- Gottfried zijn opa is een mopperende oude man. Wanneer hij zieker wordt en het einde nadert, bezoekt Klein- Gottfried zijn opa nog vaker in het ziekenhuis, wat zijn ouders niet mogen weten. Vader en opa hebben namelijk niet zo'n goede band en bezoeken opa weinig. Samen besluiten kleinzoon en opa weg te lopen zodat opa nog een keer naar het eiland kan waar hij zulke goede herinneringen aan heeft. Hier was hij gelukkig met zijn vrouw, die inmiddels al een aantal jaar overleven is.

'Het is ver genoeg om echt weg te lopen, ' zei opa'

Gelukkig krijgen ze hulp om op het eiland te komen, waar opa en Klein- Gottfried nog een keer kunnen genieten van het eiland. Hoe zullen opa en Klein- Gottfried dit avontuur gaan beleven? Zal het een mooi afscheid voor opa zijn? Zal het opa lukken om minder mopperig te zijn?

Ulf Stark overleed in 2017 en schreef met De weglopers zijn laatste boek. Op de achterflap is te lezen dat dit boek wordt gezien als een van zijn beste boeken. Opvallend aan dit boek is de schrijfstijl. De zinnen zijn prachtig en zitten boordevol liefde en wederzijds respect. De illustraties van Kitty Crowther zijn prachtig en ondersteunen het verhaal prachtig. Het boek is geschreven voor kinderen in de doelgroep 4-8 jaar. Ik zou zelf de leeftijd wat hoger inzetten en het boek aanbieden vanaf een jaar of 7 tot 10 jaar.

Eerlijk gezegd had ik iets meer van de inhoud verwacht, toen ik het boek de eerste keer las. In het begin voelt het wat afstandelijk aan en voelde ik niet echt een binding met opa en zijn kleinzoon. Pas nadat ze op het eiland zijn aangekomen, begon het verhaal mij meer te raken, Desondanks is het thema en de uitwerking hiervan bijzonder. Uiteindelijk heb ik het boek een tweede keer gelezen. Een goede keuze omdat ik het boek met een andere kijk las, omdat ik het einde al wist, en ik toen pas echt genoot van de prachtige zinnen en illustraties.

De weglopers is een mooi boek om te lezen en te bekijken. De zinnen zijn prachtig en niet al te moeilijk. Ulf Stark heeft met dit boek een mooie afsluiter afgeleverd die veel kinderen en volwassenen met plezier zullen lezen.

Meer recensies van A van Steeg