Maak jij de goede keuzes?

A van Steeg 06 november 2019
Nina Verheij heeft met Fatale keuzes haar debuut geschreven. En wat voor een! Vanaf de eerste bladzijde zat ik in het verhaal en wilde ik meer lezen over Emily.
Emily loopt stage op het politiebureau wanneer ze haar huisgenoot Lisa tegenkomt met een man. Het blijkt de criminele vader van Lisa te zijn, die een contactverbod heeft. Veel weet Emily niet over hem, want Lisa laat niet veel over hem los. Ondertussen zit Emily zelf in een net door haar verbroken relatie, waarbij haar ex haar maar moeilijk los kan laten.
Tijdens de redelijk korte hoofdstukken leren we de vele personages steeds beter kennen. Emily verdiept zich steeds meer in de vader van Lisa. Wat heeft hij op zijn kerfstok? Dan gebeurt er iets afschuwelijks en de vragen en onduidelijkheden bouwen zich steeds verder op.
Heeft Lisa’s vader hier iets mee te maken of misschien de ex van Emily? Ondertussen loopt de stage van Emily verder. Stap voor stap worden geheimen ontrafeld, waarbij fatale keuzes zorgen voor problemen. Zal het Emily lukken om het mysterie op te lossen? Kun je wel iedereen vertrouwen? Wat doet het verleden met de toekomst?
In Fatale keuzes lezen we gebeurtenissen in het heden en verleden. Hierdoor bouwt de spanning zich goed op en bleef ik lange tijd in het ongewisse over de dader. Want één ding is zeker: het verleden heeft een grote invloed op het heden.
Nina Verheij laat een hoop gebeurtenissen de revue passeren, wat soms erg veel lijkt. Maar alle feiten en gebeurtenissen komen tot een prachtige climax bij elkaar. Niks is wat het lijkt!
Aan het kleinere lettertype moest ik wel even wennen. Er staat vrij veel tekst op een pagina. Maar de verhaallijn is psychologisch zo goed in elkaar gezet, dat ik hier op een gegeven moment geen last meer van had. Fatale keuzes is een thriller met een goed opgebouwde verhaallijn die de lezer lange tijd in het ongewisse laat. Onbelangrijke zaken blijken af en toe toch een belangrijk gegeven voor de verhaallijn te zijn.
Nina Verheij laat met Fatale keuzes zien dat ze thuishoort tussen de Nederlandse auteurs. Ik hoop dat ze nog meer gaat schrijven met Emily in de hoofdrol. Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor een vervolg wat mij betreft.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg