A van Steeg VIP Club

De in 1939 geboren Inger van Lamoen- Domisse heeft een grote liefde voor beeldende kunst. In de jaren 80 ontdekte ze, als onderdeel van inzicht gevende therapie, de Jungiaanse leertherapie. Hier wordt veel gebruik gemaakt van dichten, tekenen en dromen. Lange tijd schreef ze gedichten, maar deelde deze niet met anderen. Nadat ze in 2009 een cursus gedichten schrijven had gevolgd, kwam hier verandering in. Vanuit deze opleiding ontstond een hecht groepje dat gezamenlijk vier gedichtenbundels in eigen beheer uitbracht.
Pas rond haar 80ste verjaardag besloot Inger een selectie te maken van al haar gedichten. Ze voegde nog een paar eigengemaakte tekeningen toe, wat resulteerde in deze bundel Getijdetijd. Wat deze bundel zo bijzonder maakt, is dat het gedichten zijn die Inger in haar levensjaren bewaard heeft vanaf haar veertiende jaar. Het eerste gedicht dateert van 1953.
Getijdetijd is een heerlijk klein boekje, dat goed past bij de gedichten. Inger schrijft voornamelijk kleine gedichten waarbij de zee en eb en vloed een belangrijke rol spelen. In totaal krijgt de lezer ruim 60 gedichten te lezen, waarbij Inger haar levenservaring in een notendop met de lezer deelt.
Zo lezen we onder andere gedichten die Inger schreef in Scheveningen en Leeuwarden, waar ze destijds woonde, maar ook gedichten over het overlijden van haar vriendin toen Inger pas 14 jaar was.
In het stromen
Van ons bloed
Zijn we samen
Eb en vloed-Inger van Lamoen- Dommisse
Inger heeft de gedichten in deze bundel op chronologische volgorde geplaatst, wat ik als lezer prettig vond. Je ziet Inger groeien in haar gedichten. Ze wordt van puber langzaamaan volwassen. Het is een bundel die een persoonlijke tint heeft en vooral voor bekenden van Inger een herkenning kan zijn.
Naast haar huisartsenpraktijk, die ze samen met haar man runde en hun twee zoons vond ze altijd haar rust bij haar gedichten en tekeningen. Hoe mooi is het dat ze dit op latere leeftijd via een uitgeverij kan uitbrengen en kan delen met anderen?
Getijdetijd is een bundel met niet al te moeilijke gedichten. De gedichten zijn persoonlijk, al zullen andere mensen steun en herkenning kunnen vinden in de verzen. Ik vind het terecht dat Inger van Lamoen-Dommisse de kans heeft gekregen om haar gedichten te kunnen uitbrengen bij Elikser. Ze zijn de moeite waard om te lezen en te ervaren.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Reacties op: Getijdetijd

getijdetijd - Inger van Lamoen-Dommisse