Een zomers kort verhaal

A van Steeg 26 september 2022
Hasta Luego is een novelle die zich afspeelt op het zonnige Gran Canaria. Pleun is daar een weekje er tussenuit en wanneer ze zin heeft werkt ze als freelanceredacteur in het zonnetje bij haar appartement. Maar die knappe tuinman is nogal een afleiding. Lukt het haar om haar eigen plan te trekken?

Suzanne van Bilderbeek heeft een heerlijke vlotte en herkenbare schrijfstijl. Pleun is een geweldige personage die bij veel lezers herkenning zal oproepen. Ze ontmoet daar Jose, de knappe tuinman, maar ook de poes van de buren en de ober van het restaurant. Ook ontmoet ze kort een Duitse toerist, maar daar blijkt de klik toch niet echt wat mee te zijn. Pleun is een spontane flapuit die ook nog eens een open in het leven staat. Dat ze als een blok valt voor Jose neemt ze eerst voor lief, maar eenmaal terug in Nederland zit de liefde toch veel dieper dan ze ooit kon vermoeden. Maar is er wel ruimte voor een lange afstandsrelatie?

Hasta Luego is een vlotte zonnige feelgood die echt een glimlach op je gezicht tovert tijdens het lezen. Pleun is zo’n leuke personage! Het grootste deel van het verhaal vond ik echt heerlijk om te lezen, maar het eind had voor mij net wat meer bladzijden mogen kennen. Dan had ik mijn e-reader met een nog tevredener gevoel dichtgeslagen. Maar dat de auteur de lezer weet te vermaken laat ze zeker zien. Het lijkt wel of ze het verhaal zo uit haar mouw heeft geschud en aan papier heeft toevertrouwd, maar dat zal zeker meer bloed, zweet en tranen gekost. Dit zegt wel wat over haar schrijfstijl zoals ik het heb ervaren.

Wie graag een korte, vlotte en leuke feelgood wil lezen, zal Hasta Luego direct op zijn reader moeten zetten. Het staat garant voor een paar lekkere zonnige leesuurtjes. Ik hoop dat de auteur nog vaker in dit genre boeken uitbrengt, maar dan geen kort verhaal, maar een feelgood met de gemiddeld aantal bladzijden. Ik geef het Hasta Luego graag 4 sterren. Het is gewoon een feelgood die lekker wegleest en laat zwijmelen in de Spaanse zon.

Meer recensies van A van Steeg