A van Steeg VIP Club

Jonathan Safran Foer wist met zijn boek Dieren eten veel mensen zich bewust te laten worden van hun eetgedrag. Deze bestseller zorgde er zelfs voor dat veel lezers besloten vegetariër te worden. Zal hij met zijn nieuwe boek Het klimaat zijn wij, met de subtitel De wereld redden begint bij het ontbijt, weer zoveel mensen tot inkeer laten komen? Dit keer richt hij zich op het thema klimaatverandering.
Ik was erg benieuwd naar Het klimaat zijn wij. Ik kende van de auteur tot dan toe alleen zijn roman Extreem luid en ongelooflijk dichtbij. Zijn andere romans Alles is verlicht en Hier ben ik ken ik nog niet. De schrijfstijl van zijn gelezen boek vond ik prettig en bijzonder. Zou hem dit ook lukken met dit non-fictieboek?
Eerlijk gezegd vond ik de schrijfstijl totaal anders en moest ik me in het begin echt door zijn ellenlange theorieën en niet al te positieve schrijfstijl heen worstelen. Hij schroomt niet om zichzelf op de voorgrond te stellen en zijn eigen visie en leefstijl te bespreken. Dit maakte wel dat ik als lezer een bepaalde waardering voor hem voelde. Hij is open en durft zijn waarheid te delen met zijn lezers.
Naarmate het verhaal vorderde, kreeg ik steeds meer waardering voor het boek. Want het is wat hij aangeeft: als ieder individu begint met veranderingen, wordt deze groep steeds groter. Zijn doel is om de aarde te redden en de lezer bewust te maken van de klimaatverandering. Want uiteindelijk zullen wij onze leefstijl moeten veranderen om de aarde te redden.
Maar hoe kun jij de wereld redden door je ontbijt? Hij wil de lezer bewustmaken van hetgeen we eten en hoe dit eten tot stand is gekomen. Hoe makkelijk is het om `s morgens de kast te openen en je eten te pakken? Hij wil de lezer onder andere bewustmaken van wat de bio-industrie inhoudt en welke gevolgen deze industrie heeft voor het klimaat.
Nadat ik het boek uit had, heb ik echt lang nagedacht wat ik nu echt van dit boek vond. Zijn boek is zeker een stuk bewustwording van de klimaatverandering, maar de opzet van het boek zal veel lezers ook kunnen afschrikken. Het is de schrijfstijl die ook bij mij de twijfel gaf.
Klimaatverandering is een actueel onderwerp waar steeds meer boeken over verschijnen. Ik vind de boodschap een belangrijke in Het klimaat zijn wij, maar echt heel prettig lezen vond ik het geheel niet. Het is te theoretisch en met momenten langdradig. Dit maakte dat ik merkte dat het boek mij minder deed dan ik van tevoren had verwacht. Ik had gehoopt op een minder theoretische uiteenzetting, maar juist op meer handvatten om aan de slag te gaan met dit actuele onderwerp.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Reacties op: Het klimaat zijn wij

Het klimaat zijn wij - Jonathan Safran Foer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 12,99