In de voetsporen van...

A van Steeg 06 november 2019
Fransje de Jongh heeft met In de voetsporen van … Martin Verbeeck en Maria Senden haar familiegeschiedenis tot leven laten komen. Martin en Maria waren de grootouders van Fransje. Ze kenden een boeiend en enerverend leven.
Op de cover zien we een foto van Martin en Maria en staat in een kleiner lettertype de subtitel. Het boek start met de stambomen van de families Verbeeck- Senden, De Vel en Verbeeck. Daarna krijgt de lezer de tijdlijn voorgeschoteld over de periode 1803-2007. In het voorwoord legt Fransje de Jongh uit hoe dit boek tot stand is gekomen, waarna het leven van Martin en Maria in negen hoofdstukken wordt verteld. Naast hun leven lezen we ook veel over de omgeving, de bierbrouwerij en hoe het leven in die tijd was. Afwisselend wordt de theorie afgewisseld met foto’s.
Fransje heeft veel tijd en energie gestopt in haar familiegeschiedenis en heeft door middel van bezoeken aan de omgeving oude dorpen en huizen bezocht die van betekenis waren voor Martin en Maria. Daarnaast heeft ze mensen gesproken en archieven bekeken om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van haar geschiedenis.
Haar standvastigheid en doorzettingsvermogen heeft ervoor gezorgd dat dit boek is uitgebracht. Ook al is dit een persoonlijke zoektocht, het neemt de lezer wel mee in een geschiedenis die tekenend is voor onze huidige economie.
Ik heb In de voetsporen van … Martin Verbeeck en Maria Senden niet achter elkaar gelezen. Er komen veel personen in voor die ik regelmatig opzocht in de stambomen. Daarnaast was de tijdlijn voor mij wel een houvast in dit boek. Het is een verhaal waarin veel informatie wordt weergegeven die soms ook als een overload aanvoelde.
Nadat ik het boek dichtsloeg, wist ik ook niet zo goed wat ik er nu echt van vond. Het is een persoonlijke geschiedenis die misschien ook met die visie is geschreven. Het was interessant om te lezen, maar het raakte me niet. Ik voelde continu een bepaalde afstand tot het geheel en de inhoud was soms wat langdradig en stug om te lezen. Was het verhaal daarom niet goed? Nee, zeker niet. Het is een geschiedenis die bepalend is voor onze huidige leefstijl en economie.
Door mijn gevoel van afstand tot het verhaal, beoordeel ik het boek met 3.5 sterren. Ik denk dat het voor de familie een prachtig boek zal zijn, dat de geschiedenis weer tot leven heeft gebracht. Of het voor de lezer ook dit gevoel weer zal geven, ervaar het zelf. Wie de omgeving kent, zal dit boek misschien met een andere bril op lezen.
Fransje de Jongh heeft in ieder geval voor de familie een prachtig boek geschreven dat herinneringen weer tot leven zal brengen.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg