Een bijzondere thriller

A van Steeg 30 april 2020
Han Seur heeft afwisselend in Nederland en Afrika gewoond. Hij studeerde in Wageningen, maar verbleef meer dan de helft van zijn leven in Afrika. Op de cover is ook een foto te zien van kinderen uit dit land, maar hoe past dit binnen een thriller?

Maji – Tot de laatste druppel kent maar liefst 725 bladzijden en is meer dan een thriller alleen. Het is een klimaatthriller die zich afspeelt in veel landen, waaronder onder andere New York, Frankrijk, het zuiden van Nederland, de Rocky Moutains en Afrika. Zodra ik begon te lezen, merkte ik dat het boek lekker geschreven was, maar kon de auteur dit wel zoveel bladzijden volhouden? Het antwoord is volmondig ja. Het boek is uniek in zijn soort en op de achterflap is te lezen: Een boek dat wellicht nooit geschreven had mogen worden. Een boek dat je gelezen moet hebben. Dit geeft de inhoud van dit boek goed weer.

Het verhaal draait om een man die wordt vermist. Zijn broer wordt door een groep mannen opgepakt en dient voor zijn broer, die in een rolstoel zit, een aantal zaken uit te zoeken binnen een korte tijd. Hij kan met strenge controle vragen stellen via de mail die zijn broer dient te beantwoorden. Al snel komt de broer in een situatie terecht waarbij moorden niet geschuwd worden. Wat is er toch aan de hand? Waar heeft zijn broer zich in begeven?

Naast deze verdwijning is ook al lange tijd de vriend van een vrouw uit Zwitserland vermist. Ook zij wordt voor het blok gezet en dient samen met de broer van de andere vermiste man af te reizen naar Afrika. Wat hebben de twee vermiste mannen met elkaar te maken? Hoe kan het tekort aan water leiden tot zoveel corruptie, machtsmisbruik, moorden en geweld op verschillende continenten? Zal het hun lukken om de mannen te bevrijden?

Han Seur heeft met Maji – Tot de laatste druppel een bijzondere thriller geschreven waarin veel personages de revue passeren. Het is soms goed opletten in welke verhaallijn de schrijver de lezer meeneemt. De spanningsboog is continu aanwezig en de goed en sterk uitgewerkte personages zorgen voor de juiste balans in het verhaal. Af en toe voelen bepaalde delen wat langdradig aan en over de top, maar dan gebeurt er wel weer iets wat de lezer het verhaal inzuigt en je wilt weten wat er nu gaat gebeuren.

De keuze van de titel en cover worden tijdens het lezen steeds duidelijker en passen zeer goed bij de inhoud van het verhaal. Maji – Tot de laatste druppel is een sterke thriller met een bijzonder verhaal over corruptie en misstanden. Hierbij speelt Maji, vertaald water, een belangrijke rol.
Dat de auteur veel weet van Afrika is goed merkbaar tijdens het lezen. Hij weet het land goed te beschrijven en ik waande me met momenten in dit continent. Ik heb genoten van Maji – Tot de laatste druppel en had niet verwacht dat ik zo’n boeiende en sterk geschreven thriller zou lezen. Laat je niet afleiden door de cover, het verhaal maakt deze thriller meer dan goed.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg