Wat een indrukwekkend boek!

A van Steeg 05 september 2019
Lara en Leo hebben een prima huwelijk wanneer Leo uit het niets vertelt te willen scheiden. Voordat het enigszins tot Lara doordringt, heeft hij het ook al aan de kinderen verteld. Het leven van Lara en de kinderen Tim en Saar wordt letterlijk en figuurlijk overhoop gehaald.
Leo blijkt een andere vrouw te hebben waarbij hij gaat wonen. Enige echte samenwerking voor de afwikkeling van de scheiding hoeft Lara niet van hem te verwachten. Sterker nog, hij probeert het haar meer dan moeilijk te maken. Leo verandert in een kille emotieloze man die de regie over alles wil houden in het leven van Lara en de kinderen.
Lara’s wereld stort in. Ze is haar grote liefde kwijt, heeft weinig geld en Leo dwarsboomt haar zo sterk dat ze met pijn en moeite alles kan bolwerken. De kinderen reageren op hun eigen manier op de scheiding, wat veel vraagt van Lara. Tim heeft woede-uitbarstingen, en Saar wordt baldadig, zo eet ze bijvoorbeeld stiekem uit de snoep-pot.
Toch laat Lara haar leven niet kapotmaken door Leo. Ze merkt dat ze langzaamaan weer wat meer grip op haar leven krijgt, waarbij ze ook steun krijgt vanuit maatschappelijk werk en haar omgeving. Ze durft steeds meer naar zichzelf te kijken en beseft dat ze altijd klaarstond voor anderen en zichzelf wegcijferde. Lara krijgt weer hoop in het leven en ziet in hoe sterk ze echt is.
Overhoop is een verhaal waarin veel gebeurt en dat ook veel emotie kent. Je voelt de onzekerheid, het verdriet en de wanhoop van Lara, maar ook haar liefde en trots richting haar kinderen. Hun leven is letterlijk overhoop gehaald, maar Lara ziet uiteindelijk ook een andere toekomst voor zichzelf en haar kinderen. Er is weer hoop voor de toekomst. De titel is goed gekozen en past perfect bij het verhaal.
Annette van Ofwegen heeft een makkelijk te lezen schrijfstijl waarmee ze je meezuigt het verhaal in. Het is bijna niet voor te stellen wat Lara overkomt en hoe moeilijk het haar wordt gemaakt. Desondanks kruipt ze steeds weer uit het dal omhoog en strijdt ze voor haar kinderen en haar toekomst.
Overhoop is een boek dat ik met veel plezier heb gelezen. Het is een verhaal dat mij heeft aangegrepen, mede omdat dit voor veel vrouwen in het dagelijks leven realiteit is. Het boek is een rollercoaster van emoties, maar toont ook veel kracht.

Gelezen voor het blog Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg