Een spannend debuut wat vraagt om meer

A van Steeg 30 april 2020
Winterland is het debuut van de auteurs Kim Faber en Janni Pedersen. Het boek verscheen in zeker tien landen en de filmrechten zijn inmiddels verkocht. Waar ligt de kracht van dit thrillerdebuut?

Afwisselend lezen we over Martin Juncker en zijn voormalige partner Signe Kristiansen die aan het eind van het jaar beiden te maken krijgen met verschillende zaken. Juncker heeft een tijdje geleden een misstap gemaakt en is daardoor pas overgeplaatst naar een saai en klein provinciedorpje. Ondertussen zorgt hij voor zijn dementerende vader en mag hij twee nieuwe onervaren collega’s inwerken. Dit is andere koek dan zijn eerdere werk in Kopenhagen, waar hij met Signe een goed duo vormde. Weinig uitdaging, die hij zo graag heeft in zijn werk.

Wanneer er een bom ontploft op een kerstmarkt in Kopenhagen, zorgt dit voor veel onrust en doden. Signe en haar team worden met deze zaak belast, terwijl Juncker zich bezighoudt met het plaatselijke asielzoekerscentrum dat op het eerste oog weinig onrust veroorzaakt, maar schijn bedriegt. Wanneer het kleine dorp wordt opgeschrikt door een moord en niet veel later door een brand in het azc, zorgt dit voor veel vragen en werk voor Juncker en zijn collega’s. De zaken in dit dorpje en Kopenhagen lijken niks met elkaar te maken te hebben, tot men een motief en een dader in het oog krijgt. Zullen de zaken in zowel Kopenhagen als in het kleine dorp opgelost worden? In amper twee weken tijd speelt het verhaal zich af en komen Signe en Juncker tot de oplossing van alle gebeurtenissen.

Naast de aanslag en de moorden leren we de personages ook een beetje beter kennen. Zo heeft Juncker thuis problemen met zijn dementerende vader en ook met zijn vrouw waarmee hij niet meer samenleeft en heeft Signe haar geheim en haar gezin thuis met jonge kinderen. Daarnaast weten de auteurs de thema’s terrorisme en immigratie goed te verweven in het verhaal. Dit zorgt voor een actueel geheel dat levendig aanvoelt.

Het verhaal is goed opgebouwd en leest filmisch. Het is zo’n heerlijk Scandinavisch verhaal waarbij je je als lezer waant in de sneeuw, de kou en de gebeurtenissen. De climax bouwt zich sterk en lekker op en de open eindjes zijn ruim voldoende voor de opvolger van Winterland. De schrijfstijl is fijn, leest als een trein. Ik heb nergens het gevoel gehad dat twee auteurs het boek geschreven hebben. Winterland is een goed debuut dat vraagt om een snelle opvolger. Ik ben benieuwd naar de vervolgverhalen van het duo Signe Kristiansen en Martin Juncker.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg