Goede thriller van Nederlandse bodem en goed begin van deze reeks

A van Steeg 07 oktober 2022
Zon van de nacht is het eerste deel van de Madeline Dawson reeks. Een literaire thriller die een goede 350 bladzijden kent. Wie is Madeline en zal ze haar verleden weer kunnen terugvinden nadat ze deze is kwijtgeraakt na een ernstig ongeval?

Waar ik Jerrad Hoff kende van zijn boek Sant’Anna, een literaire roman welke ik met plezier las, mocht ik nu zijn Madeline Dawson reeks lezen die in het genre literaire thriller valt. Zou hij mij in dit genre net zoveel leesplezier weten aan te bieden? Ik was hier erg benieuwd naar en was dan ook blij dat ik de kans kreeg zijn trilogie te mogen lezen.

Madeline wordt opgenomen in het ziekenhuis na een eenzijdig ernstig ongeval. Ze kan zich niks meer herinneren en ze heeft ook geen identiteitsgegevens bij zich. Samen met de plaatselijke sheriff gaat ze op zoek naar wie ze is en wie haar familie is. Al snel hebben de twee een band, net zoals ze dit heeft met Paige, waar ze een relatie mee aangaat. Ze besluit zichzelf de naam Madeline Dawson te geven omdat ze echt niet meer weet wat haar echte naam is. Langzaamaan komt ze erachter dat ze veel talenten heeft en ze vraagt zich steeds meer af wie ze voor het ongeluk was. Maar dit blijkt niet zo’n fijne jeugd te zijn geweest en ze blijkt ook een totaal ander leven geleefd te hebben dan ze voor ogen had. Maar ze wil wreken wat er met haar ouders en broer en zus is gebeurd. Kan ze haar oude leven ooit weer oppakken en zullen haar flashbacks haar terugbrengen naar haar oude ik?

Zon van de nacht is een interessant geschreven verhaal die nog genoeg lijntjes te bieden heeft in de twee volgende delen in deze reeks. Hoff weet zijn personages een gezicht te geven en vooral het leven van Madeline is zeker interessant te noemen. Toch moest ik wel in het verhaal komen en was ik in eerste instantie niet zo heel enthousiast. Ik kwam niet lekker in het verhaal en vond de schrijfstijl ook minder uitnodigend dat in sant’ Anna. Ook had ik een andere wending van het verhaal verwacht, ondanks dat ik de synopsis had gelezen van dit verhaal. Maar eenmaal over de helft van het verhaal, kwam mijn leesenthousiasme langzaam weer terug. Het verhaal kent best wat geweld, wat zeker past binnen deze verhaallijn en genre. Af en toe mocht het van mij wel wat minder aangedikt worden, maar het schaadt het verhaal niet.

Hoff laat zien dat hij in meerdere genres zijn ideeën tot een verhaal weet te ontpoppen. Dit keer mogen we zelfs genieten van drie verhalen met Madeline in de hoofdrol. Waar het Zon van de nacht vrij oppervlakkig begint, weet het boek te eindigen in steeds meer geweld, maar ook met genoeg verhaallijn om Madeline nog beter te leren kennen. Al met al vind ik Zon van de nacht een vermakelijk begin van deze reeks. Het verhaal biedt nog veel perspectief voor de vervolgdelen en ik ben dan ook benieuwd waar Hoff mij in deze volgende delen naartoe zal leiden. Voor nu geef ik graag 3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg