Voetbalhistorie

Aad le Febre 01 oktober 2019
In deze kloeke bundel, die zo'n 30 jaar voetbaljournalistiek bestrijkt, vinden we vanuit die zeer lange historie een bonte mengeling van korte en langere verhalen over meer en minder bekende mensen uit de voetbalwereld. Door de rijke geschiedenis is er een enorme stoet mensen waarover te schrijven valt en waaruit Michel van Egmond, in dit boek onze docent voetbalgeschiedenis, dus uit kan putten.

Sportjournalist Van Egmond is bij elke ontmoeting, bij alles wat hij heeft meegemaakt en bij allen die hij in zijn lange loopbaan heeft gesproken, niet alleen een journalist, maar vooral ook de luisteraar die observeert en niet alleen quotes pakt, maar vooral zijn waarnemingen openhartig en objectief neerschrijft en daarmee ons, als geïnteresseerde lezer, deelgenoot van maakt. Zelfs als hij verder in de geschiedenis duikt dan zijn leeftijd of eigen loopbaan eigenlijk mogelijk maakt, dan nog heb je het gevoel dat hij er op dat moment zelf bij geweest is, het zelf heeft aanschouwd. Hij laat het de lezer gewoon meemaken.
Feitjes, aardige anekdotes, zijdelingse opmerkingen, komische noten en kleine kwinkslagen, het zit allemaal verpakt in een massa unieke verhalen, maar het ontbreekt zeker niet aan tragiek en ontroering, verbazing, nostalgie en een vleugje drama. Hij schrijft over oneindige clubliefde, de neergang van enfants terrible, drama's die spelers ten deel vallen, blijvende en vergane glorie en het omgaan met de dood van vedettes, die altijd in herinnering zullen blijven.
Het gaat simpelweg over hetgeen voetbal, naast het spelletje zelf, door de mensen in dat wereldje boeiend en interessant maakt.

Van alles komt voorbij in deze verzameling van eerder verschenen artikelen van zijn hand. Een duik in Van Egmonds archieven is een duik in de historie van opmerkelijke en unieke momenten en personen. Alles vanuit zijn waarnemingen en genoteerd met een zekere humor, een beschouwende, niet kritiekloze blik naar de omgeving, de situatie, maar bovenal naar de mens in kwestie.
Voor de rechtgeaarde voetbalfanaat verhalen om van te smullen, om je personen en gebeurtenissen weer even voor de geest te halen, te mijmeren over dat wat was. Voor ieder die een beetje geïnteresseerd is bevat de bundel alles wat je misschien, toen het plaatsvond, niet persé de moeite waard vond om te weten, maar nu wel leuk vindt om te lezen.

Meer recensies van Aad le Febre