Noodlottige ontmoeting

Aad le Febre 09 augustus 2019
Een leuke geste van schrijver Stefan Tetelepta om zijn debuutroman als E-book gratis te sturen naar geïnteresseerden om zo zijn boek te promoten en via recensies, naamsbekendheid te krijgen.

Kismet. Vanuit het Turks is de betekenis noodlot en als Engelse meisjesnaam geeft het bestemming / vertrouwen aan. In deze beide betekenissen is het zo'n beetje de leidraad van het verhaal. Het lot bepaald. Zowel voor Finn als voor Moira is dit volledig van toepassing.

Opgesplitst vanuit de belevingswereld van de failliete Moira (wiens leventje even niet over de overbekende rozen gaat) en wat duistere miljonair Finn (over wie we uiteindelijk alles te weten komen vanuit zijn eigen "memoires van een gestrande reiziger") ontdekken we in dit verhaal hun kennismaking en geschiedenissen.
Juist in de tijd dat Moira’s leven zich op het dieptepunt bevindt ontmoet zij op een feestje Finn. In haar hoofd ontwikkeld zich daarna iets dat een licht obsessieve vorm aanneemt, (kalver)liefde is de oorzaak. De volgende ontmoeting, enigszins uitgelokt door Moira, heeft direct een plezierig gevolg voor beiden. De liefde ontwaakt in Leiden. Het lijkt hun lotsbestemming.
Samen hebben ze (even) de leukste tijd die je je kunt voorstellen, tot Moira een toevallige ontdekking doet, het gedeelte “Finn” het verhaal overneemt, waarna het hele verhaal een bizarre twist krijgt. Is haar beleving van hun korte relatie nog de juiste of ziet Finn de werkelijkheid en niet Moira? Waarom lopen hun gezamenlijke herinneringen niet parallel?
Dit leidt tot een confrontatie die het verhaal op z'n kop zet.

Het verhaal heeft een humoristische inslag veelal door ironisch vraag en antwoordspel tussen de hoofdpersonen. Een prettig, lekker leesbaar verhaal met een lichte chicklit touch omgeven met een vleugje romkom en gegoten in een fantasy vorm, waarbij zelfs elementen van een thriller/suspense niet ontbreken. Maar er is zeker ook een serieuzere ondertoon van wie en wat ben ik, wat wil ik, volg ik mijn hoofd of laat ik mijn hart mij leiden.
Het predicaat "feelgood" dat de schrijver erop plakte blijkt uiteindelijk zeker waar. Hoewel dit niet het genre is dat ik normaal gesproken kies, is dit boek van een aparte categorie die mij wel heeft aangesproken. De schrijver heeft naast de bijzondere en originele invalshoek vooral een leuke stijl en opzet gevonden.

Meer recensies van Aad le Febre