De ketting in standhouden of niet?

AdaW 10 juni 2019
Adrian McKinty is een Ierse schrijver en recensent, die vooral bekend werd door de Sean Duffy-serie. Binnenkort verschijnt zijn nieuwe thriller De Ketting, waarvan ik een vooruitexemplaar mocht lezen van Meulenhoff Boekerij.

Rachel Klein is een alleenstaande moeder, die net een vervelend bericht heeft gekregen van haar oncoloog. Onderweg naar haar afspraak in het ziekenhuis krijgt zij een telefoontje dat haar dochter Kylie is ontvoerd. Zij krijgt opdracht losgeld betalen en een ander kind te ontvoeren om de ketting in stand te houden. Rachel roept de hulp in van haar zwager Pete, een verslaafde ex-marinier. Samen gaan zij aan de slag om Kylie terug te krijgen en de mensen achter de ketting op te sporen.

Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat vooral over de ontvoering van Kylie. Het geeft inzicht in de gedachtes en emoties van zowel Rachel, Pete als Kylie. Het tweede deel gaat over het opsporen van de daders. In het tweede deel staan vrij technische stukken over de handelwijze en ook wordt hierin de bizarre jeugd van de daders beschreven.

Het is een spannende thriller, een echte pageturner. Het eerste deel beviel mij beter dan het tweede deel. Het is soms ongeloofwaardig, maar de spanning wordt goed vastgehouden. Vooral het menselijke aspect wordt goed beschreven en de morele kwestie hoe ver iemand gaat om zijn kind terug te krijgen.

Meer recensies van AdaW