Spannend boek!

Akke Froukje 15 februari 2020
Het boek van Karin Hazendonk stond al een poosje op mijn wil-ik-lezen-lijst. De cover en het verhaal op de achterflap spraken mij erg aan. Toen ik dit boek kon lezen voor de Hebbanbuzz heb ik me direct opgegeven.

Het verhaal gaat over Anouk die op een personeelsfeest haar collega Sven tegenkomt. Ze voelen wat voor elkaar en er bloeit wat moois tussen hen. Na een aantal maanden gaan ze samenwonen; Anouk trekt bij Sven in.
Sven lijkt een lot uit de loterij: hij is vriendelijk, zorgzaam en attent. Wanneer Anouks zus, Miranda, langskomt, strooit zij roet in het eten. Ze meldt dat Sven een bijzonder verleden heeft. Hij zou zijn voormalige vriendin geestelijk mishandeld hebben. Anouk vindt dit niet leuk om te horen en wil even geen contact meer met Miranda. Helaas blijkt Miranda gelijk te hebben en ook Anouk wordt ook slachtoffer van Sven.

In eerste instantie dacht ik dat het boek leek op alle anderen; dit thema is in meerdere thrillers uitgewerkt. Ongenadig onderscheidt zich door het leven van Sven te beschrijven en ook van de andere slachtoffers van zijn mishandeling. Je krijgt van Sven goed te weten wat hij in zijn jeugd heeft meegemaakt.

Het boek is verdeeld in korte hoofdstukken die met nummers worden aangegeven. De hoofdstukken worden verschillende perspectieven beschreven en als er een wissel is van perspectief, dan is dit duidelijk zichtbaar doordat er een naam erbij staat. Bij Sven ga je een aantal keer terug in de tijd en dit wordt duidelijk aangegeven met een datum.

Halverwege het boek had ik het idee dat er een aantal hoofdstukken ontbraken. Het was net of werd er een stuk overgeslagen. Zonder aanleiding of gebeurtenis vooraf werd Sven opgepakt door de politie. Deze gebeurtenis kwam voor mij onverwacht.

Het boek geeft je het gevoel alsof je in een achtbaan hebt gezeten. Je denkt dat je het spannendste hebt gehad en dat je uit kunt stappen, maar dan begint de achtbaan weer opnieuw. Na een aantal rustpunten in het boek, laait de spanning steeds weer op.

Ik heb met plezier dit boek gelezen en geef het daarom vier sterren.

Meer recensies van Akke Froukje