Robin Escher. 38 jaar oud. Chaotisch. Moeder van Anna. Gescheiden. Rechercheur geweest. Nu parttime redacteur.

Vier jaar geleden is Robin bij het team van de recherche komen werken, nadat ze bij de inlichtingendienst heeft gewerkt. Robin gaat samenwerken met partner Storm. Ze zijn bezig met een zaak over drugs en hier wordt twee jaar later nog aan gewerkt. In die twee jaar merkt Robin dat niet iedere collega te vertrouwen is. Als ze op een nacht niet kan slapen en naar het drugspand gaat, ziet ze iets verdachts. Wanneer ze dit de volgende dag meldt en met foto’s aantoont wat er is gebeurd, beweert de teamleider dat het observatieteam de hele nacht aanwezig is geweest en niks verdachts heeft gezien.

Ook merkt Robin dat er een aantal mannelijke collega’s handtastelijk zijn. Hier maakt Robin werk van en dit wordt haar niet in dank afgenomen. Er ontstaat een gespannen sfeer op de werkvloed. Zo wordt Robin minder vaak ingelicht bij meetings, mag ze bepaalde verslagen niet uittypen en kan ze ineens niet meer bij alle bestanden in de computer. Collega Jane wil hier met haar over praten, want zij had ook last van handtastelijke collega’s. Op de avond dat ze langs wil komen, wordt ze neergestoken. Zo belandt ze in het ziekenhuis waar ze geopereerd moet worden.

De collega’s van Robin willen haar graag weg hebben. Ze proberen haar er uit te werken. Hier gaat Robin niet op zitten wachten en neemt zelf ontslag. Voor het moment dat ze haar baan opzegt, snuffelt ze nog in een aantal documenten, want Jane beweerde dat een bepaalde collega niet te vertrouwen is en hier wil Robin meer over weten…

Robin gaat aan de slag als misdaadverslaggeefster bij de krant. Na twee jaar komt ze weer in contact met haar oud-collega’s van de recherche. Het vertrouwen op de werkvloer lijkt er nog steeds niet te zijn. Door een aantal corrupte collega’s lijkt het Storm een goed idee om Robin informatie te geven over de drugszaak, zodat zij er misschien achter kan komen welke collega informatie lekt.

De officier van justitie, Allard, neemt contact op met Robin om te vertellen dat ze niet veilig is. En dat blijkt inderdaad niet zo te zijn. Allard wordt even later vermoord; bij Robin wordt er ingebroken en er wordt aan haar auto gerommeld waardoor er weer iemand komt te sterven.

Robin en Storm gaan op onderzoek uit wie het op haar gemunt heeft en welke oud-collega zo corrupt is en contact heeft met de onderwereld.

Dit is de eerste thriller die Eva Burgers schreef voor volwassenen. Eerder schreef ze jeugdthrillers, waaronder de Kaya Crime serie (die overigens ook helemaal geweldig is, ook voor volwassenen). Het boek Stil is echt goed geschreven. Het plot zit ijzersterk in elkaar. Tijdens het lezen is het af en toe even goed nadenken, omdat het boek in verschillende tijden afspeelt en er veel verschillende personages in naar voren komen. Het boek leest prettig en de spanning wordt flink opgebouwd. Ook omdat er tussen de hoofdstukken door een stukje te lezen is vanuit het perspectief van de “slechteriken”. Het verhaal heeft me dagenlang in zijn greep gehouden. Gelukkig vielen aan het eind van het boek alle puzzelstukjes in elkaar. Het verhaal is geschreven met een gesloten einde, maar begint ook met een cliffhanger voor het volgende deel. Deze mag wat mij betreft snel uitkomen, want ik wil graag weten hoe het met Robin Escher verder gaat.

Door een verhaallijn die geweldig is bedacht en geschreven geef ik het boek vijf sterren.

Reacties op: IJzersterk verhaal!

Stil - Eva Burgers