Cilka’s keuze - Heather Morris (HarperCollins)

Van de auteur van ‘De tatoeëerder van Auschwitz’.

Cilka Klein is pas zestien als ze in 1942 per trein naar Auschwitz-Birkenau wordt gebracht. Ze springt in het oog bij kampcommandant Schwarzhuber en hij dwingt haar zijn liefje te worden. Als enige vrouw in het concentratiekamp mag zij haar lange haar behouden, maar na de bevrijding wordt haar dit aangerekend. Ze wordt gezien als collaborateur en naar een werkkamp in Siberië verbannen. Weer zit ze op een trein. Weer moet ze talloze onmenselijke behandelingen doorstaan. En weer blijven de ogen van een kampbewaarder te lang op
haar rusten…

Cilka's keuze is een verhaal over hoop en overleven. Cilka vindt steeds opnieuw de kracht om zichzelf staande te houden, ook al wordt ze dagelijks met de dood geconfronteerd. En wanneer Cilka een onbekende man, Ivan, verpleegt, ontdekt ze dat er ondanks alles ruimte in haar hart is voor liefde.

Dit soort boeken is echt één van mijn favoriete genres en onderwerpen om over te lezen. Deze boeken geeft steeds wat info over die tijd en ook dit boek doet juist dat.

Gebaseerd op een persoon dat bestaan heeft, gebaseerd op waargebeurde feiten maar verweven tot een roman is dit weer een erg mooi, emotioneel en heftig boek.

Zoals we gewend zijn van de auteur die al liet zien dat ze een zeer vlotte schrijfstijl heeft is ook dit boek weer erg toegankelijke geschreven. Het boek leest enorm vlot en je zit daardoor meteen in het verhaal.

Het verhaal is ontzettend heftig, schrijnend en op en bepaald moment moest ik echt gewoon even meehuilen. Mensen zijn zo hard voor elkaar maar kunnen ook voor elkaar opkomen en elkaar helpen.

Cilka is voor mij een erg sterke vrouw, ze blijft doorgaan, ze blijft het ondergaan en vind steeds weer een manier om elke dag door te komen. In het midden van al deze ellende vindt ze zelfs in haar hart nog plaats voor vriendschap, zorg en liefde.

Cilka is amper 16 wanneer ze naar Auschwitz moet en wanneer het kamp eindelijk bevrijd wordt moet ze naar een brutaal gevangenen kamp waar alles opnieuw begint. Compleet onschuldig maar alweer gevangen ondergaat ze weer de dagelijkse struggles, zowel nieuwe als oude straffen komen weer op haar weg.

Ze geraakt bevriend met een vrouwelijk dokter die haar de kans geeft om opgeleid te worden tot verpleegster zodat ze kan helpen om de zieke gevangenen van het kamp in de meest arme en slechte condities te verzorgen.

Doorheen weer een beproeving slaagt ze er toch in vriendschap te ervaren en zelfs liefde. Cilka is zoals Lale Sokolov het steeds zei : ‘She was the bravest person I ever met’ en na het lezen van dit boek zal ook jij dit vinden.

Een ongelooflijk mooie heftig boek dat ik zeker aanraad om te lezen. Dankzij de auteur is dit een wondermooi roman die weergeeft dat het na WOll niet voor iedereen gedaan was met lijden.

Een roman dat toont dat liefde steeds een weg vindt, dat vriendschap soms geen grenzen kent. Een roman dat toont dat een mens eindeloos kan blijven doorgaan onder verschrikkelijke omstandigheden. Een boek waarmee Heather Morris wil aantonen dat een gelukkig lang leven mogelijk is na jaren van trauma en tragedie. ‘Cilka’s keuze’ is zonder twijfel voor mij een 5/5.

Reacties op: heftig mooi

Cilka's keuze - Heather Morris
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 14,99