het lezen waard

Alexs Books and Socks 06 november 2019
Cold case : Verdwenen - Tina Frennstedt (HarperCollins)

Zestien jaar geleden verdween de negentienjarige Annika Johansson op een idyllische zomeravond in Zuid-Zweden. De zaak werd nooit opgelost en de vrouw is nog steeds vermist. Nu wordt Malmö geteisterd door een moordenaar die vrouwen in hun eigen huis aanvalt. Er zijn alarmerende overeenkomsten met de misdaden van de Deense moordenaar die jaren eerder vrouwen in Kopenhagen verkrachtte en vermoordde en nooit werd opgepakt.

De ambitieuze Tess Hjalmarsson, hoofd van het Zweedse coldcaseteam, wordt op de zaak gezet, samen met haar licht ontvlambare assistente Marie Erling. Het onderzoek verloopt moeizaam, tot vingerafdrukken van de Malmö-misdaden terugkomen in het dossier van de verdwenen Annika. Was Annika het eerste slachtoffer of verbergt ze de waarheid over haar verdwijning? En wat is de link met de Deense moordenaar?

Even in het boek komen, dat had ik wel, maar eenmaal vertrokken is dit een boek dat je meeneemt om alle details te zoeken die het grote geheel vormen. (Dat is het boek trouwens ook heel erg ik het begin, gedetailleerd.)

Ook de hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en genoeg beschreven. Je leert ze echt kennen, zowel hun goede als minder goede kantjes. Zalig te lezen hoe collega Marie vloek als een ketter, het sarcasme. Ik kan die goeie uitwerkingen van de personages dus erg appreciëren.

Cold cases vind ik op zich al erg interessant en dit boek is op zo een manier geschreven dat ondanks dat het over een zaak gaat dit toch een ontspannende lees is. Ik bedoel daarmee even aan niets anders denken dan samen met Tess op zoek gaan. Op zoek ik het hier en nu maar ook op zoek in het verleden. En dit allemaal heel beelden geschreven waardoor je je even in Denemarken of Zweden waant.

Een spannende lees die je meeneemt op zoek naar antwoorden in zowel het heden als verleden. Samen met goed uitgewerkte personages en een vlotte schrijfstijl is dit een boek dat je zeker een kans moet geven.

Ps ; ik las ergens dat dit gebaseerd is op een waargebeurd iets dus dat maakt het allemaal net dat tikkeltje spannender, specialer en unieker.

Meer recensies van Alexs Books and Socks