meester Camus

De pest - Albert Camus (de bezige bij)

De pest is een kroniek van een kuststad in de greep van een dodelijke ziekte. De slachtoffers sterven een snelle en vreselijke dood, en als gevolg van de quarantaine worden de andere inwoners geplaagd door gevoelens van angst en claustrofobie. Het is een meeslepende vertelling over moed en vastberadenheid en de broosheid van het menselijk bestaan.

Een simpele cover maar wel een erg mooie. Toevallig grote fan van al die groene en kaki tinten dus een boek dat ik dankzij de kleuren en design van de cover meteen zou oppikken in de boekenhandel, en dat is ook exact wat er is gebeurd.

Ik had nog geen eerdere werken gelezen van Camus maar ben vanaf de eerste zin enorm fan van zijn schrijfstijl. Heerlijk lezen dit boek dankzij echt een tijdloze schrijfstijl die tevens ook enorm vlot is.

Het verhaal is op dit moment door COVID-19 erg herkenbaar en misschien daardoor vond ik het misschien nog beter. De personages waren interessant, hun karakter voldoende uitgewerkt en het verhaal had alle elementen aanwezig.

Dat Camus tot een van de grote schrijvers behoort kan ik enkel maar beamen. Ik was zo gecharmeerd door deze schrijfstijl dat in gelijk de vreemdeling bestelde.

Meer recensies van Alexs Books and Socks