heerlijk!

De riten van het water - Eva García Sáenz de Urturi (aw Bruna)

Al meer dan een miljoen exemplaren verkocht van de trilogie van De witte stad. Een aanrader voor alle Zafon-liefhebbers die ook van thrillers houden.

Inspecteur en profiler Unai Lopez de Ayala – beter bekend als Kraken – krijgt het vreselijke nieuws dat zijn ex-vriendin, Ana Belén Liaño, vermoord is aangetroffen. Ze was zwanger, en is op een 2600 jaar oude, rituele manier gedood.

Kraken moet een moordenaar zien te stoppen die de Riten van het Water imiteert op historische plekken in Baskenland en Cantabrië – en waarvan alle slachtoffers zwanger blijken te zijn.

Commissaris Alba Díaz de Salvatierra is zwanger, maar haar stilzwijgen brengt haar in gevaar. Als Kraken de vader is, zoals wel wordt beweerd, zal ook Alba zich binnenkort bevinden op de lijst van vrouwen die bedreigd worden door de Riten van het Water…

Ik ben grote fan van het eerste boek, en ook deze keer ben ik weer helemaal fan, en zo niet nog meer mee met het verhaal.

Dit verhaal vond ik nog interessanter als het vorige, die historische achtergrond vind ik waanzinnig interessant en is echt helemaal mijn ding. Meestal als je ergens erg naar uitkijkt geraak je teleurgesteld maar hier niet. Het voldeed compleet aan mijn verwachtingen, maakte mijn uitkijken naar de release volledig worthwhile.

‘Maar toen ik mijn ogen eindelijk naar haar gezicht liet dwalen, las ik een stille waarschuwing in haar blik, de aankondiging van slecht nieuws.’

Het verhaal begint waar het vorige boek eindigde en is meteen heftig. Zowel de verhaallijn van het onderzoek als de verhaallijnen van de personages zijn ook deze keer weer tot in de puntjes uitgewerkt.

Alsook het onderzoek waar kraken en zijn partner aan werken is zo interessant, je wil meer weten en meer bijleren over deze riten. Ook deze keer heeft de auteur de informatie over het verleden zo mooi laten samenvloeien met het heden.

‘Hun ochtendritueel was niet veel veranderd sinds de dag dat ze naar Sandaili waren geweest.’

Op persoonlijk vlak leren we kraken beter kennen, volgen we zijn herstel, maar vooral ook zijn geliefde die ook zijn overste is. De dynamiek tussen die twee is zoals in het eerste boek ronduit verwarrend en dat maakt hun zo interessant. Aantrekken, afstoten, een echte liefde op het eerste gezicht met een vleugje niet met elkaar kunnen.

Verschillende nevenpersonages die we leerde kennen in het vorige boek komen hier meer aan bod. Daardoor leren we de vriendenkring van Kraken op een geheel andere manier kennen.

‘Grootvader leende Estíbaliz een paar meter touw en ze vertrok in haar eentje naar de tuin, nadat ze mij had gesommeerd over een kwartier naar benden te komen. Ik bleef in de keuken zitten met grootvader, die heel stil was, stiller nog dan anders.’

Conclusie is dat dit weer een absolute 5/5 is en ik zobizo dat laatste deel moet lezen. Dit boek als zowel het vorige is ongelooflijk interessant, zitten vol spanning, is goed geschreven en is een absolute must read en page turner.

Het derde en laatste deel van deze drieluik ‘de heren van de tijd’ verschijnt in mei 2020 en is volgens mij absoluut een pre-order waard.

Meer recensies van Alexs Books and Socks