de verrassing van 2019

Alexs Books and Socks 03 november 2019
Het schaduwjaar - Kim Liggett (Best of YA)

Een beklemmende, duistere, angstaanjagende roman en een absolute pageturner.

De verfilming van Het schaduwjaar is in de maak, met Elizabeth Banks (Pitch Perfect, Charlie's Angels remake en The Hunger Games) als regisseur.

Niemand praat over het genadejaar. Het is verboden.

Meisjes krijgen hun hele leven te horen dat ze de kracht hebben om mannen te verleiden en andere vrouwen gek te maken van jaloezie. Men gelooft dat de huid van jonge vrouwen een krachtig extract afstoot. Daarom worden ze voordat ze zestien jaar worden verbannen naar de wildernis, zodat ze gezuiverd en klaar voor het huwelijk kunnen terugkeren. Maar niet iedereen zal het overleven.

Tierney James droomt van een beter leven: een samenleving die geen vrienden en vrouwen tegen elkaar opzet. Maar als haar eigen genadejaar dichterbij komt, realiseert ze zich al snel dat de extreme leefomstandigheden daar niet haar grootste probleem zullen zijn. Het zijn ook niet de stropers die zich in het bos schuilhouden; mannen die wachten op hun kans om een van de meisjes te vermoorden en zo hun fortuin te maken op de zwarte markt.

De grootste bedreiging voor de genadejaarmeisjes zijn ze zelf.

Dit boek is voor mij absoluut dé verrassing van het jaar. Het werd beschreven als ‘hunger games’ meets ‘fantasy’ en dat is nu niet my cup of tea. Maar... ik heb dit boek zo graag gelezen en ik vond het zo enorm goed.

First of all, die cover. Die schreeuwt ‘lees mij’ en dan die kleur, zalig dat roze. Ook al is het op het eerste zicht girly, ik vind hem enorm sterk. De afbeelding is ook lekker mysterieus, is het een lint in het haar? Of is het bloed? Of beide? Na het lezen van het boek you Will know. ;)

De schrijfstijl is goed, enorm vlot. Eenmaal de eerste pagina gelezen, vlieg je door het boek heen. Het boek wegleggen is onmogelijk, je moet weten ‘hoe loopt dit af?’. In het boek worden de seizoenen ook aangekondigd met een erg mooi tussenblad. Weer een leuke extra.

Het concept van het verhaal is goed gevonden en het trekt echt wel je aandacht. Het verhaal bevat zowel spanning, ontroering, vriendschap, verdriet, verlies, liefde en zoveel meer zonder dat het teveel wordt.

Ik wil over het verhaal, buiten wat je kan lezen op de flaptekst, niet teveel vertellen. Het is gewoon een goeie spannende lees. Voor één keertje ga ik volledig mee met de hype over dit boek! Gewoon lezen! Gewoon doen! 3,5-4/5

Een minpuntje is misschien dat ik na het lezen van dit boek niet de behoefte voel om nog meer van dit soort boeken te lezen. (Tenzij ik garantie heb dat ie net zo goed is al deze ;))

Meer recensies van Alexs Books and Socks