circus, oorlog, liefde

Alexs Books and Socks 30 september 2019
Het weeskind - Pam Jenoff (Karakter uitgevers)

Een verhaal over vriendschap tijdens de Tweede Wereldoorlog. Over twee bijzondere vrouwen en hun aangrijpende verhalen over opoffering en overleven.

Als de zestienjarige Noa zwanger blijkt te zijn van een nazi-soldaat wordt ze gedwongen haar kind af te staan. Ze moet haar ouderlijk huis verlaten en komt terecht in een kamer boven een klein station. Om te kunnen overleven, wordt ze schoonmaakster op het station.
Op een dag ontdekt ze een goederenwagen met tientallen Joodse baby's die op weg zijn naar een concentratiekamp. Noa denkt aan het kind dat van haar is afgenomen en in een opwelling die haar verdere leven zal bepalen, pakt ze een van de baby's op en vlucht ze. Ze vindt onderdak bij een Duits circus, maar om daar niet op te vallen moet ze zich bekwamen in trapezewerk. Intussen probeert ze zich niets aan te trekken van het vijandige gedrag van Astrid, haar collega-trapezewerkster. Tussen de twee vrouwen die aanvankelijk rivalen zijn, ontwikkelt zich echter al gauw een hechte band.
Maar wanneer de beschermende façade van het circus niet langer stand lijkt te houden, moeten ze bepalen of hun vriendschap sterk genoeg is om elkaar voor gevaar te behoeden – of dat de geheimen die ze bij zich dragen alles kapot zullen maken.

Het verhaal wordt afwisselend verteld tussen Noa en Astrid wat kortere hoofdstukken geeft en waardoor het dus vlot wegleest. De schrijfstijl is ook heel makkelijk dus je hoeft er niet teveel bij na te denken. Gewoon lezen dus, een goeie start van het boek leek mij.

De focus ligt niet zozeer op de nazi’s maar vooral op hoe het het dagelijkse leven van mensen beïnvloed in hun gaan en staan, hoe ze zich kunnen gedragen enzovoorts. Een kijkje in de wereld van het circus, best leuk en achteraf was dat misschien nog het meest boeiende aspect van het boek.

Het is een verhaal over angst, liefde, dood, vriendschap. Op zich is het ook wel een mooi verhaal maar door de flaptekst en de manier waarop het boek gepromoot is dacht ik dat dit toch meer een waargebeurd WO ll verhaal zou zijn.

Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten maar alles in zijn geheel is dat niet. Dat is jammer want als ik dit geweten had was ik waarschijnlijk met een andere kijk aan het boek begonnen en had ik niet teleurgesteld geweest.

Ik geef hem 3/5. Het boek is niet wat ik ervan verwacht had, these things happen. Het is een mooi verhaal maar je wordt toch wat misleid door de flaptekst en daar wringt het schoentje dus.

Meer recensies van Alexs Books and Socks