wat een lees

Alexs Books and Socks 19 september 2019
Meisje van me - Ilse Ruijters (Ambo|Anthos)

Meisje van me is de spannende nieuwe thriller van prijswinnend auteur Ilse Ruijters.

Tom is eigenaar van de Mindset Academy, een zeer succesvol coachingsbedrijf dat zijn cliënten leert om het verleden los te laten en te focussen op de toekomst. Zijn vrouw Amber is een van zijn coaches en geeft zijn succes een gezicht. Het leven lacht hun toe, maar privé hebben ze het niet zo makkelijk: Amber heeft geen baarmoeder en daardoor kunnen ze geen kinderen krijgen. Ze vragen Kirsten, een van de studenten aan de Mindset Academy, om hun draagmoeder te zijn. Zij zegt ja en lijkt volledig achter haar beslissing te staan. Amber en Tom zijn bij de bevalling in het ziekenhuis en zijn dolblij als dochter Emma is geboren. Maar wanneer Amber en Tom hun meisje de volgende ochtend willen ophalen, blijken Kirsten en Emma te zijn verdwenen. Waar is Emma? Wat is er gebeurd? En is dit Kirstens eigen keuze of zit het verleden hun toch op de hielen?

Jaaah na maanden, ja maanden, aftellen heb ik deze thriller kunnen lezen!! Vooruitlezen dan nog wel, ik heb dan ook aan elke mogelijke wedstrijd meegedaan en net niet gesmeekt voor een exemplaar. (Of misschien toch wel wat gesmeekt, no shame trouwens.)

Waarom? Wel ik was gelijk aangetrokken door die ontzettend mooi cover. Die cover die grijpt je, die heeft iets over zich met die ooievaar en al dat zwart en rode details. De titel is trouwens ook heel erg krachtig, kortom dit boek moest ik lezen en liefst zo snel mogelijk.

Inhoudelijk qua hoofdstukken zullen er sommige wel struikelen over erg lange hoofdstukken. No worries voor alle bookwormen onder ons die een boek niet kunnen wegleggen tenzij het hoofdstuk af is, er zijn genoeg momenten waar een alinea stopt. Crisis afgewend ;)

Dus gehypte boeken en ik, as you all know, niet zo een gelukkig huwelijk. Meestal vind ik dat een boek waar de promo zo hoog is nog voor hij er is een recept tot mislukken. Stiekem denk ik dat het misschien wel tussen de oren zit zoals ze zeggen, en dat je die torenhoge verwachtingen zelf een stukje schept. Ook hier dacht ik in het begin van het boek “Oei...” maar...

Het verhaal start en je kan echt niet anders dan doorlezen, je word enorm hard in het verhaal meegezogen door het snelle tempo en de ene gebeurtenis na de andere. Qua tempo is dit boek waanzinnig en dat was even wennen maar dat hoeft geen minpunt te zijn, integendeel. Wat mij “stoorde” was dat ik zo in het verhaal zat, zo mee was met het tempo dat ik bijna smeekte dat er iets extra zou gebeuren. Op een bepaald moment dacht ik “kom op nu!”.

Nu kan je je eraan storen maar eigenlijk is dit een knap staaltje schrijfwerk van Ilse Ruijters. Door dit te doen heeft ze je volle aandacht en denk je echt enkel en alleen aan het verhaal. Je moet verder en dan...

Knal, de ene twist na de andere, de ene gebeurtenis volgt de andere op, het tempo wordt zo mogelijk nog opgedreven en je innerlijk “what the fucks” vliegen door je hoofd! Wanneer je denkt alles te weten heb je het fout en gebeurt er nog iets. Wanneer je denkt dat de rust in het verhaal begint te komen, guess again!
Wat een plot.

Ik kan dus na maanden aftellen enkel maar zeggen dat het boek even knap is als de cover. Dat Ilse Ruijters echt wel weet hoe ze een lezer moet boeien, vasthouden en shockeren maar een goed gevoel geeft over het einde. Dat ik na het lezen van dit boek even dacht “Wtf heb ik nou net allemaal gelezen.” is enkel maar iets goed. 4/5

Dus bedankt Ambo|Anthos, bedankt Literaire Thrillers voor het ebook.
Bedankt Ilse Ruijters, ik zal waarschijnlijk weer bij je volgende boek honderden tags geven op Instagram en samen met jou maanden op voorhand aftellen. :)

Meer recensies van Alexs Books and Socks