donker kantje

Alexs Books and Socks 28 november 2019
Meneertje Wiegel - Onno van Gelder Jr. (Ambilicious Llp)

Meneertje Wiegel is een verhaal waarin de spanning zich langzaam maar heel zeker opbouwt.

Pierre vertelt op nuchtere wijze over zijn jeugd, zijn jongensachtige verwondering en nieuwsgierigheid. Over het slapende dorp waar hij woonde dat wakker geschud wordt door verkavelingen. Over zijn afwezige ouders. Over de markante gebeurtenis toen hij negen jaar oud was.

Onno van Gelder jr. is auteur van korte en lange verhalen. Nostalgie en eenzaamheid zijn telkens vaste ingrediënten in andere verpakkingen.

Wat heb ik hier naar uitgekeken. De nieuwe Onno van Gelder Jr.
Recent ontdekte ik zijn unieke en ontzettend mooie schrijfstijl. Qua timing zat het dus prefect en heb ik niet te lang moeten wachten om mij weer te verliezen in zijn schrijven.

Een heel ander boek als ‘Brief van Leonie’ maar je word ook hier weer helemaal meegezogen in het verhaal.
Het verhaal van Pierre, een verhaal dat bij de eerste zinnen al duidelijk maakt dat er zoveel meer op komst is.

Stukken in het verhaal die je haren doen rechtkomen, details die ervoor zorgen dat het lijkt alsof je samen met Pierre op stap bent. Stukken die zo beschreven zijn dat je het gevoel van ongemakkelijkheid ook gewaar wordt.

De spanning neemt met elk hoofdstuk toe, iets dat je enorm nieuwsgierig maakt, geen saai moment in dit verhaal. Leuk detail over die hoofdstukken is dat die steeds worden beschreven met enkele woorden, zinnen die je in het hoofdstuk tegenkomt, iets wat de spanning ook weer opdrijft.

‘Meneertje Wiegel’ is een donkerder verhaal en iets wat ik een “niet happy”-boek noem en daar hou ik persoonlijk enorm van.

Meegezogen worden in een donker verhaal vol met details en spoken uit het verleden, je vol spanning naar de volgende pagina doen verlangen, dat is wat Onno van Gelder Jr. hier doet met ‘Meneertje Wiegel’. 5/5

Ik had ook de eer om bij de boekpresentatie te zijn en daar ging ik in gesprek met iemand en kwamen we tot de volgende conclusie ; ‘Ik heb veel auteurs die ik leuk vind maar de reizen die ik met Onno zijn verhalen maak, maken hem mijn favoriete auteur.’

Meer recensies van Alexs Books and Socks