gegarandeerde herlees

Alexs Books and Socks 30 september 2019
Noord - Sien Volders (Hollands Diep)

In de vroege jaren tachtig trekt Sarah, een jonge zilversmid op een kantelpunt in haar leven, voor een tijd naar het noorden. Ze komt in een afgelegen goudzoekersstadje terecht en ontmoet er Mary, die de enige winkel en het postkantoor uitbaat. Het pad van beide vrouwen kruist dat van twee mannen: mannen die leven voor muziek, vrijheid en het ongetemde bestaan. Gaandeweg leert Sarah hoe Mary's leven een voorafspiegeling is geweest van het hare en wat het betekent vrij te zijn.

Laat ik beginnen met te zeggen dat boeken die enorm gehyped worden en ik meestal geen goeie match zijn. Maar deze heeft zijn hype weten waar te maken.

Een erg vlotte en soms erg beeldende schrijfstijl is wat je mag verwachten van de auteur Sien Volders. Veel korte hoofdstukken dus dit boek is een enorm vlotte lees.

Een omgeving om U tegen te zeggen, ook dat krijg je mee in ‘Noord’. Halfweg het boek was ik bijna zelf id auto gesprongen en beginnen rijden. Ik verlangde ineens zo erg naar zulke omgeving beschreven dat ook dit weer een enorme plus is van het boek.

Het verhaal zelf is gewoon ontzettend mooi. Persoonlijk heb ik wel een zwak voor boeken die niet al te ‘happy’ zijn en waar de ruwheden, rauwheden van het leven niet geschuwd worden. Tenzij je ze zelf creëert heeft het leven nu eenmaal meer mindere momenten, meer momenten waarin je verloren bent, momenten waar je even niet meer weet naar welke kant je wil gaan. Ook dit is erg mooi beschreven.

Dit boek is ideaal voor bij een druilige dag, wanneer de bomen hun laatste bladeren loslaten maar het binnen lekker warm is. Ideaal voor op de bank met een zalig warm dekentje en een dampende kop thee (of chocomelk, of koffie) en niets anders dan dat. Voor mij een verdiende 5/5 en een gegarandeerde herlees.

Meer recensies van Alexs Books and Socks