Zeer herkenbaar en bijzonder!

Amarins 05 december 2017
Jip en Sander hebben een hele sterke kinderwens. Na een aantal jaren en een aantal zwangerschapstesten blijkt dat het krijgen van kinderen op de gewone manier niet weggelegd is voor hen. Ze gaan de medische molen in en raken toch zwanger. Al gauw blijkt dat er een tweeling wordt verwacht. Er worden twee jongens geboren, Willem en Maurits. Al snel blijkt er iets niet in orde met Willem. Er volgen allerlei onderzoeken. Willem blijkt geboren te zijn met een niet aangeboren hersenbeschadiging. Al gauw daarna vinden Jip en Sander ook het gedrag van Maurits vreemd. Ook daar volgt een medisch traject en al gauw wordt geconstateerd dat Maurits ‘klassiek autisme’ heeft.

Het leven van Jip en Sander wordt geheel op z’n kop gezet. Ze zijn ouders geworden van een ‘zorg tweeling’. Niets is meer wat het zou moeten zijn. Lange nachten, geen vakanties, inleveren van verlofuren, keer op keer grenzen verleggen enz.

Wat een boek! Een eerlijk verhaal van Sander over hoe het leven van hem en zijn vrouw letterlijk op de kop is gezet. Een verhaal waar hij liefdevol en luchtig verslag doet van de zware eerste jaren met zijn tweeling. De grote uitdagingen en problemen die op hun pad komen beschrijft Sander met enige humor. Hij vertelt naar zijn ontdekkingstocht in het vaderschap maar ook naar de ontdekkingstocht in de zorg voor de jongens! Hij en zijn vrouw vechten letterlijk om het beste voor hun jongens voor elkaar te krijgen.

Wat een geweldig boek. Als moeder van een zorgenkind was ik blij dat ik dit mocht lezen. Het was net of ging het boek over mijn zoon. Wat een herkenning in Sander zijn verhaal . Het doorzettings-vermogen om je kind op de juiste plaats te krijgen, schaamte als ze de boel op stelten zetten, vermoeidheid, slapeloze nachten, het niet op vakantie gaan, het verliezen van vrienden enz. enz. Allemaal zaken die voor ouders met een zorgenkind helaas realiteit zijn.

Het boek krijgt een dikke 10 van mij! Iedereen die te maken heeft met zorgenkinderen, of het nou een leerkracht, een pedagogisch medewerker, verpleegkundige of ouder is. Dit boek moet gelezen worden. Dan weet je hoe het voelt voor ouders, waarom ouders dingen doen zoals ze het doen en waarom ze regelmatig ‘nee’ zeggen op afspraken en andere zaken. Er zal dan meer begrip zijn/komen voor de keuzes die ouders hierin maken!

Meer recensies van Amarins