Een mysterieuze rollercoaster

AmberBoexstaens 03 november 2019
Jaarlijks verdwijnen er op cruiseschepen wereldwijd zo’n 23 passagiers. Onder hen de vrouw en het zoontje van undercoveragent Martin Schwartz, die sindsdien nog maar weinig om het leven geeft. Vijf jaar later krijgt hij een telefoontje van een oudere dame, genaamd Gerlinde Dobkowitz, die ook een passagier was toen zijn familie is verdwenen. Zij onderzoekt op eigen houtje de vermiste personen en heeft iets gevonden: het teddybeertje van Martins zoon. Op dit moment is Martin nog druk bezig met een drugszaak maar hij laat onmiddellijk alles vallen en keert meteen naar de plek waarvan hij nooit had gedacht ooit terug naar toe te komen. Nauwelijks aan boord belandt hij in een nachtmerrie, waar hij als persoon op de proef gesteld wordt en verwikkeld geraakt in iets veel groter dan enkel de verdwijning van zijn vrouw en zoon. Hij moet al snel de gruwelijke waarheid onder ogen zien, maar na een tijdje lijkt er toch een einde te komen aan de zware periode. Tenminste, dat denkt hij.

De Duitse thrillerschrijver Sebastian Fitzek sleurt je in deze toegankelijke psychologische thriller mee in een zoektocht met verbazingwekkende ontdekkingen. In het algemeen kan ik stellen dat het een krachtig verhaal is. De pakkende situatie waarin de personages zitten maken de drang naar verder lezen groter. Ieder hoofdstuk vertelt het verhaal van een ander personage. Dit is naar mijn beleving soms verwarrend omdat de hoofdstukken niet heel lang zijn en het dus regelmatig schakelen is van verhaal. Elke persoon draagt iets bij aan het resultaat van Martins onderzoek op het schip maar toch hebben ze allemaal hun eigen belevingen en problemen die ze moeten oplossen. Toen ik het boek begon te lezen was het eerst moeilijk om de situatie van Martin te begrijpen, ik zag niet hoe zijn inleiding relevant was voor het boek. Dit was vooral bij de eerste hoofdstukken over Tiago Alvarez en over Naomi. Als je dan wat verder leest, vormt het toch een geheel en zie je de verschillende linken tussen de personages.

Het fijne aan dit boek is dat er altijd spanning hangt. Je wordt telkens op het verkeerde been gezet en dit tot het einde toe waar dan uiteindelijk alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Het zit dus vol met onvoorspelbare wendingen en het blijkt al vanaf het begin dat er wat meer speelt op de Sultan of the Seas.