'De vijfde golf is superspannend!'

05 november 2015
De vijfde golf trekt je meteen mee in een 'nieuwe' wereld. Alhoewel, nieuw? Het is gewoon aarde natuurlijk, maar dan wel onder het regime van aliens! Aliens ja. Ik hou niet van aliens, dat geef ik toe. Niet van de typische 'marsmannetjes' in ieder geval, maar deze aliens waren niet zo cliché.
Net zoals de verhaallijn, die is ook niet echt cliché. Ik vond het idee van 'golven' heel origineel bedacht en het boek was ook erg spannend geschreven!
Terwijl je het leest, lijkt het net alsof je naar een serie zit te kijken met aan het eind van elke aflevering een enorme cliffhanger. Niet dat de hoofdstukken nou zulke enorme cliffhangers hadden, maar je wilde wel per se doorlezen! Ik heb het boek in vier uur uitgelezen en dat zegt wel wat.

Rick Yancey schrijft fijn. Hij beschrijft emoties en dat soort dingen goed en je gaat echt meeleven met de karakters.
Wat ik iets minder prettig vond, was het wisselen van perspectief. Dat wordt namelijk een paar keer in het boek gedaan en dan moest ik er opnieuw helemaal in komen. Soms begreep ik niet eens uit wiens perspectief ik nou aan het lezen was, zo verwarrend was het soms.
Ook liep de verhaallijn niet altijd even chronologisch, maar dat is niet echt een punt om je aan te storen, want dit komt niet heel vaak voor.

Een leuk boek is de vijfde golf zeker en ik vind dat hij zeker niet mag missen in je boekenkast! Al is het alleen maar om de geweldige kaft. (HIJ GLIMT!)
Ik ben heel benieuwd naar het tweede deel 'De oneindige zee' en natuurlijk ook naar de film die in het voorjaar van 2016 uitkomt.

Meer recensies van