Vroeger is niet voorbij

Anita 21 november 2019
Yvonne Franssen is een Nederlandse auteur die met Kamer 305 aan haar vierde thriller toe is. Het boek wordt uitgegeven door Futuro Uitgevers.
Kamer 305 begint idyllisch: een zomerdag, Eva leest een spannend boek. De voorbode van wat komen gaat?

De schrijfster laat er geen gras over groeien: vrijwel onmiddellijk gaat de sfeer van een ontspannend vakantiegevoel over in een sfeer van terreur, haat en geheimzinnigheid. En dan zit je gevangen in een spannende pageturner.

Het verhaal bouwt chronologisch op en bestaat uit 12 tijdsblokken.
De schrijfstijl van Yvonne is heel vlot en heel beeldend, alsof het haar geen enkele moeite heeft gekost om dit boek te schrijven. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor de perspectiefwissels.
In korte stukjes (soms nog geen halve pagina lang), voorafgegaan door een naam, vertellen Eva, Kim, Martijn en * de gebeurtenissen vanuit hun standpunt. Dat er snel en vlot van perspectief wordt gewisseld, maakt dat je als lezer op elk moment goed op de hoogte blijft van ieders gedachten en positie in het verloop van het verhaal dat zich voor het overgrote deel afspeelt in het heden.
De personages zijn levensecht, zonder franjes, met hun angsten, onzekerheden, in hun eenzaamheid en vertwijfeling en zijn psychologisch goed uitgewerkt. Hun persoonlijkheid ontvouwt zich geleidelijk aan en groeit mee met de verhaallijn.

De plot wordt goed onderbouwd en zit ingenieus in elkaar. Yvonne Franssen weet hoe ze een lezersbrein moet meevoeren en aan het werk zetten. Met mondjesmaat lost ze puzzelstukje na puzzelstukje plus de kans en de tijd om zelf uiteindelijk de puzzel te leggen. Zij houdt echter de regie, zorgt dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen en kluistert de lezer tot op het einde aan het boek. Geen ontsnappen mogelijk, pagina na pagina, steeds vlugger sla je de bladzijden om. Het boek is gewoon verslavend. En als je dan meent alles te weten … dan ontploft er nog een bom.

Kamer 305 is een thriller zoals een echte goede thriller hoort te zijn!
Ik hou alvast een plank in mijn boekenkast vrij voor de volgende boeken van Yvonne Franssen!

4.5 sterren!!

Meer recensies van Anita